Monday, May 4, 2009

Bila Orang Tua Itu Kanak-Kanak....


"Orang yang hanya bergantung harap kepada Asbab (sebab-sebab iaitu makhluk) sedangkan dia langsung terlupa kepada tuhan yang mencipta Asbab adalah seumpama kanak-kanak yang leka dan terkesan dengan boneka yang bergerak-gerak sedangkan kanak-kanak itu langsung tidak mengendahkan kepada orang yang menggerakkan boneka tersebut. Alangkah kebudak-budakannya seorang yang tua yang hanya bergantung harap kepada Asbab sedangkan dia terlupa bahawa Asbab itu ada tuhannya. Maka jadilah orang yang melihat setiap yang berlaku bahawa itu adalah perbuatan Allah dan aturanNya. Adapun Asbab, itu hanyalah makhluk Allah yang telah ditetapkan perjalanannya oleh Allah" - adabtasi dari kalam Fadhilat al-Syaikh Yusri al-Hasani -Hafizhahullah-.

*********

Para teman, bergantung haraplah kepada Allah. Bersyukurkan terhadap apa yang Allah tetapkan buat kamu sama ada ia adalah nikmat atau malapetaka kerana setiap yang berlaku ke atas kamu adalah ketetapan daripada Allah dan Allah sama sekali tidak menzalimi hambanya.

*********

Kata guru kami Fadilat al-Syeikh Yusri al-Hasani:

"Apabila anda diberikan nikmat, maka bersyukurlah kepada Allah. Apabila anda ditimpa musibah, maka bersabarlah. Apabila anda berada di dalam ketaatan, maka bersyukurlah kepada Allah dan jangan kamu melihat dirimu. Apabila kamu berada di dalam maksiat, maka bertaubatlah kepada Allah."

No comments: