Saturday, March 21, 2009

Haji Khir...Moga Allah merahmatimu

من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا ليجزي الله الصادقين بصدقهم ويعذب المنافقين إن شاء أو يتوب عليهم إن الله كان غفوراً رحيما

Dalam perjalanan saya pulang dari Aswan selepas kami menziarahi maqam al-Imam Abu al-Hasan al-Syazuli, saya dikejutkan dengan mesej bahawa al-Ustaz Khairul Azhar Kamaruddin telahpun pulang ke hadrat Allah Taala. Saya disentak dan seakan tidak mempercayainya. Namun Allah menyayanginya.

Air mata akhirnya gugur juga dalam menitip bilah-bilah perkataan ini. Mungkin generasi baru kurang mengenali beliau. Namun saya begitu rapat dengan Allahyarham.

"Saya bukanlah orang yang pandai. Bukan seorang yang bijak. Namun saya ingin menjadi manusia terbaik untuk Islam". Itulah kalam beliau yang sering dilontarkan buat kami. Ya Allah. Saya sungguh sedih.

Beliau seorang yang tegas. Jarang dilihat untuk senyum. Namun beliau cukup mesra dengan kami. Semangatnya untuk menjadi wakaf buat perjuangan Islam tidak pernah luntur dalam hati tega beliau. Masih teringat lagi bila beliau berkata kepada kami agar kami tidak putus asa dan semangat dalam berjuang "Merajuk itu benda biasa. Tetapi melayan orang yang merajuk itu buang masa".

Pulang ke Malaysia dengan penuh semangat dan azam. Tidak kenal erti lelah dalam menyampaikan dakwah Islam. Ketua Pemuda PAS Tampin ini adalah orang yang tidak berduit tetapi tidak pernah cuba untuk menjauhi medan dakwah atas alasan kemiskinan. Ya tuhan. Air mata saya gugur lagi.

Kali terakhir saya bertemu dengn beliau sekitar dalam bulan 12 atau bulan 1 yang lepas. Ada mesyuarat Alumni al-azhar di SMIDU, Kedah. Beliau yang datang seorang diri dari Negeri Sembilan kelihatan ceria. Saya masih ingat lagi bila saya bertanya kepada beliau "Datang seorang sahaja Haji?" Beliau dengan penuh seloroh "Dari Negeri Sembilan tadi satu bas. Cuma ana sorangje lah yang datang ke sini".

Ingat lagi apabila ada seorang teman dari Tanta yang lemas di Siwa, Mesir dan akhirnya meninggal dunia. Saya call Haji Khir. Beliau yang masih dalam kepenatan selepas program terus sebut kepada kami untuk bersiap ke Siwa. Beliau pandu kereta dari Kaherah hingga ke Siwa. Kami bertolak dalam jam 9 malam dan sampai ke Siwa jam 12 tengah hari.

Haji Khir. Anda cukup membentuk jiwa saya agar menjadi wakaf buat Islam. Anda telah membuktikannya. Ya Allah. Air mata saya gugur lagi. Semoga Haji Khir tenang di sana.

Haji. Kami merindui anda. Al-Fatihah.

Imam al-Ghazali Kata Iljam al-`Awam `An `ilm al-Kalam

Setelah meneliti perbincangan yang berlanjutan tentang ilmu kalam ini, saya berpandangan bahawa saya tidak perlu lagi untuk membicarakan perihal ilmu kalam ini di dalam blog ini. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya saya telah menyatakan kepada para pembaca bahawa ada di kalangan para ulama besar yang mengatakan bahawa hukum mempelajari ilmu kalam adalah Fardu Kifayah.

Apabila penulis yang berkenaan menyatakan bahawa para ulama tidak maksum, maka saya juga ingin mengatakan bahawa apabila para mujtahid apabila berbeza pandangan terhadap sesuatu hukum perbuatan mukallaf, maka kebenaran hanyalah satu sahaja yang hanya akan diketahui di akhirat kelak sebagaimana yang diperbincangkan secara panjang lebar di dalam kitab-kitab Usul Fiqh. Ini bermakna beliau tidak boleh merasa yakin secara seratus peratus bahawa pandangan ulama yang mewajibkan Ilmu Kalam secara Fardu Kifayah adalah pandangan yang salah dan haram untuk dipegang.

Namun menjadi tanggujawab kepada para al-Azahirah untuk mengkaji kebenaran berkenaan dengan ilmu Kalam. Ini kerana ada pandangan yang disandarkan kepada para ulama silam sedangkan apabila dikaji secara ilmiah, kenyataan tersebut tidak benar sama sekali. Sebagai contoh seperti apa yang belaku kepada kitab al-Ibanah yang dijadikan sebagai hujah bahawa al-Imam Abu al-Hasan al-Asy`ari sendiri akhirnya telah mengkritik pandangan yang mentakwilkan ayat-ayat mutasyabihat. Namun setelah dikaji manuskrip-manuskrip bagi kitab al-Ibanah, akhirnya terzahirlah bahawa kitab al-Ibanah yang berada di pasaran semenjak sekian lama sebenarnya telahpun dicetak secara tidak amanah dan berlaku penyelewengan dan penipuan oleh para pentakqiq bagi kitab al-Ibanah apabila ada kalam-kalam al-Imam Abu al-Hasan al-Asy`ari yang diubah maksudnya dan ada kalam beliau yang tidak dimasukkan ke dalam kitab al-Ibanah yang dicetak.

Akhirnya, saya bertemu juga dengan nama kitab al-Imam al-Ghazali. Iljam al-`Awam `An `ilm al-Kalam. Itulah kitab yang sering kami dengar daripada bibir-bibir para ulama al-Azhar. Kitab tersebut yang telahpun saya miliki adalah dikarang oleh al-Imam al-Ghazali bagi meminta agar orang-orang yang bukan ahli di dalam ilmu Islam tidak disibukkan dengan ilmu Kalam. Walau bagaimanapun beliau hanya menyatakan Iljam al-`Awam dan bukannya menghalang para ilmuan Islam untuk mempelajari ilmu Kalam.

Berkenaan dengan persoalan-persoalan yang saya tidak sempat untuk jawab, doakan saya agar dimudahkan Allah dari sudut waktu. Apabila isu ini timbul dan masyarakat muslim mula memperlecehkan para ulama yang bersikap untuk mentakwilkan ayat-ayat mutasyabihat, maka golongan ilmuan Islam perlu memandang serius isu ini. Kita diminta untuk tidak membebankan masyarakat umum dengan perbahasan-perbahasan yang halus di dalam ilmu Kalam dan berkenaan dengan ayat-ayat mutasyabihat (
Iljam al-`Awam `An `ilm al-Kalam). Tapi apabila para ulama dikritik secara tidak sepatutnya, maka para penuntut ilmu Islam perlu ke hadapan.

Saudara telah menaikkan semangat saya untuk mengkaji secara dalam dan halus berkenaan dengan dua isu iaitu isu Ilmu Kalam dan isu ayat-ayat Mutasyabihat. Doakan agar saya diberikan kelapangan untuk mengupas isu ini di dalam satu kajian yang terperinci. Saya sangat berbesar hati sekiranya saudara yang berkenaan dapat membanyakkan lagi segala hujah yang saudara pegang untuk dijadikan bahan kajian saya. Kebenaran adalah segala-galanya. Moga dapat dihantarkan ke sayang_islam@yahoo.com.

Semoga isu ini tidaklah meretakkan hubungan al-Ukhuwwah al-Islamiyyah antara kita. Saya memang tidak bersetuju dengan manhaj saudara yang tidak cermat dalam menukilkan sesuatu fakta seperti yang berlaku kepada nama kitab al-Imam al-Ghazali yang menyebabkan saya akhirnya meragui fakta-fakta yang saudara sebut sebelum ini. Tidak mustahil bahawa saudara sebenarnya hanya mengambil fakta-fakta yang tersebar luas di alam maya dan tidak mustahil bahawa saudara sebenarnya belum lagi membaca kitab Iljam al-`Awam. Walaupun saya tidak bersetuju dengan sikap saudara dalam menukilkan fakta, ini tidaklah menyebabkan saya perlu bermusuh dengan saudara.

Saya tidak meminta untuk dihormati. Menyatakan sesuatu kebenaran yang ditimba daripada institusi ilmu yang betul dan diakui oleh para ulama dunia dulu dan sekarang dan bukannya daripada individu-individu jadian (maaf kalau saudara tidak bersetuju dengan istilah ini) adalah lebih utama dan lebih didahului daripada merisaukan jatuhnya rasa hormat orang kepada kita.

Sebelum pulang ke Malaysia, jemput datang ke rumah saya. Boleh saya jamu anda dan Peng masakan Minangkabau. Jazakumullahu Khairal jazak.

واللهَ أسْأَلُ وَبِنَبِيِّهِ وَأَوْلِيَائِهِ أَتَوَسَّلُ أَنْ يُوَفِّقَنِي الصَّوَابَ وَأَن يَجْعَلَنِيْ خَادِمًا للإسلام والأمة المحمدية
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
والحمد لله رب العالمين


Tuesday, March 17, 2009

Bila ada orang kata ILMU KALAM ITU HARAM

Saya bukan pelajar perubatan. Maknanya saya perlu merujuk para doktor terhadap isu perubatan.

Tapi mengapa bila ............

Ada orang kata ilmu kalam itu salah dan haram serta telah meracuni aqidah, saya tertawa seorang diri. Bila saya kata ada yang kata wajib belajar ilmu kalam, dia kata dia tak pernah jumpa. Saya tersenyum lagi.

Ada kaedah menyatakan:

لاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِ الدِّلاَلَةِ وُجُوْدُ الدِّلاَلَةِ عَلَى الْعَدَمِ


Jadi bagaimana dengan pandangan para ulama di bawah yer? Mereka pun sesat juga ker..Saya makin tertawa:

قال الشيخ ابن حجر الهيتمي في كتابه "الفتاوى الحديثية" ما نصه :

" الذي صرّح به أئمتنا أنه ‏يجب ‏على كل أحد وجوباً عينيّاً أن يعرف صحيح الاعتقاد من فاسده، ولا يشترط فيه علمه بقوانين ‏أهل ‏الكلام لأن المدار على الاعتقاد الجازم ولو بالتقليد على الأصح. وأما تعليم الحجج الكلامية ‏والقيام بها ‏للرد على المخالفين فهو فرض كفاية، اللهم إلا إن وقعت حادثة وتوقف دفع المخالف فيها ‏على تعلم ما ‏يتعلق بها من علم الكلام أو ءالاته فيجب عيناً على من تأهل لذلك تعلمه للرد على ‏المخالفين " اهـ.‏

وقال الشيخ شمس الدين الرملي الشافعي في شرح الزبد ما نصه :

"التوغل في علم الكلام بحيث ‏‏يتمكن من إقامة الأدلة وإزالة الشبه فرض كفاية على جميع المكلفين الذين يمكن كلاًّ منهم فعله، فكل ‏‏منهم مخاطب بفعله لكن إذا فعله البعض سقط الحرج عن الباقين، فإن امتنع جميعهم من فعله أثم كل ‏من ‏لا عذر له ممن علم ذلك وأمكنه القيام به " اهـ.‏

وقال النووي في "شرح صحيح مسلم " ما نصه :

"قال العلماء: البدعة خمسة أقسام واجبة ‏ومندوبة ‏ومحرمة ومكروهة ومباحة، فمن الواجبة نظم أدلة المتكلمين للرد على الملاحدة والمبتدعين ‏وشبه ذلك ‏‏"اهـ.‏

Wah..Nampaknya banyak juga ulama yang SESAT sebab mewajibkan ilmu Kalam secara Fardu Kifayah.. Hebat juga yer kawan-kawan di sana.

Kesian Imam Nawawi yang mempelajari ilmu Islam begitu ikhlas dari kecil hinggalah meninggal dunia di Dimasq...Rupa-rupanya beliau ni sesat sebab menyatakan ilmu Kalam itu wajib. Maknanya saya kena buanglah yer kitab al-Majmuk dan segala karangan beliau sebab pengarangnya sesat sebagaimana yang dikaji oleh kawan saya itu. Saya rasa saya kena berenti lah bertalaqqi kitab Minhaj al-Talibin yang kami sedang pelajari di Masjid al-Azhar sebab Imam Nawawi yang saya sangka hebat, rupanya sesat sebagaimana kata kawan saya yang bukan pelajar al-Azhar itu sebab orang yang membawa dan mendalami ilmu Kalam adalah sesat. Ilmu kalam adalah ilmu yang meracuni ilmu aqidah.

Aduh. Kesian saya sebab hampir 5 tahun saya telah belajar dan bertalaqqi kitab Ghayat al-Bayan karangan Syams al-Din al-Ramli di masjid al-Azhar al-Syarif. Rupa-rupanya saya, guru saya iaitu al-Syaikh Sayyid Syaltut yang merupakan tenaga fatwa di Dar al-Iftak al-Misriyyah beserta Mufti Kerajaan Mesir, Fadhilat al-Syaikh Prof. Dr. Ali Jum`ah yang meminta sendiri muridnya, al-Syaikh Sayyid Syaltut untuk mengajar kami kitab karangan Syams al-Din al-Ramli ...kami semua sekali dengan Mufti Mesir rupanya telah terSALAH sebab mempelajari kitab seorang tokoh yang mewajibkan Ilmu Kalam yang semestinya seorang yang SESAT.

Imam Nawawi sesat? Imam Shams al-Din al-Ramli pun sesat? Ibn Hajar al-Haitami pun sesat juga ker?? Aduh...banyaknya ulama yang sesat. Kesian ulama silam dahulu yang begitu tawadhuk dan takutkan Allah. Rupa-rupanya mereka ini sesat sebab mewajibkan ilmu Kalam yang menjadikan akal sebagai salah satu dalil.

Siapa sebenarnya yang sesat ni.. Dalam ketawa saya berdoa agar tak sesat. Sesat??

Aduh. Hari ini selepas Zohor, saya dengan kawan-kawan yang bertalaqqi setiap pagi selepas subuh kitab Tuhfat al-Ahwazi Syarh al-Jami' al-Tirmidzi dengan al-Syaikh Dr. Yusri al-Hasani di masjib beliau di al-Muqattom akan berjaulah ke Aswan sampai hari Sabtu ini untuk menziarahi maqam Wali Allah terkenal, ٍSayyidi Abu al-Hasan al-Syazuli yang dimaqamkan di sana Aduh..setahu saya Dr. Yusri al-Hasani pun menyatakan bahawa ilmu kalam adalah ilmu yang penting buat kami. Nampaknya -berdasarkan apa yang kawan saya itu sebut, - guru saya ini yang cukup dikagumi oleh para ulama al-Azhar yang membaca dan menghuraikan hadith-hadith Sahih al-Bukhari di Masjid al-Azhar al-Syarif pun sesatlah. Aduh..mana satu guru saya yang tak sesat ni.?? Adakah al-Azhar WAJIB DIHARAMKAN sebab al-Azhar mengajar ilmu KALAM?.

Aduh..Dalam ketawa saya berdoa moga-moga saya tak tersesat di Aswan dan boleh balik semula ke Kaherah.


Saturday, March 14, 2009

Sangat Bermanfaat


Saya suka sangat program ini. Banyak membantu saya dalam mencari fakta-fakta dalam kitab-kitab ilmuan Islam lampau. Mudah untuk mencari hadith beserta huraian para ulama yang mensyarahkan hadith, mudah untuk mencari biografi tokoh-tokoh Islam dan macam-macam lagi. Saya gunakan program ini semenjak 3 tahun yang lepas. Masa itu saya kumpul duit untuk beli program yang semestinya dimiliki oleh setiap mahasiswa pengajian Islam khususnya. Saya beli dulu dalam harga LE 1000 lebih. Walaupun agak tinggi harganya, ianya sangat berpadanan untuk sekitar 1778 buah buku (bukannya 1778 jilid). Kawan-kawan kena usaha untuk dapatkan duit untuk beli program ini. Sangat berguna buat kalian dalam kajian-kajian yang bakal kalian hasilkan.

Wednesday, March 11, 2009

Meja Bulat Kembali Bersidang

Saya chat lagi dengan shiha_baik. Moga bermanfaat buat pembaca.

sayang_islam: shiha
sayang_islam: salam
sayang_islam: macam mana dengan penjelasan saya
sayang_islam: moga dfahami dan bermanfaat
syiha_baik: salam
syiha_baik: hamdallah
syiha_baik: saya dah phm sbnanye
syiha_baik: saje nk tau dr ustaz plak
syiha_baik: tp sy ngaku la
syiha_baik: dlm salafi ade yg radikal
syiha_baik: yg mujassimah
sayang_islam: salafi..
sayang_islam: ada dua kesilapan dari sudut manhaj
sayang_islam: pertama
sayang_islam: dari sudut fiqh
sayang_islam: kedua dari sudut aqidah
syiha_baik: dr sdut fiqh tu
syiha_baik: sbb dorg sng haram & bid'ahkan ke?

sayang_islam: kalau dari segi fiqh, sebahagian mereka silap kerana mendakwa bahawa pandangan fuqaha adalah bercanggah dengan dalil dari quran atau sunnah sedangkan seseorang fuqahak adalah DIHARAMKAN untuk mengeluarkan pandangan melainkan dia mesti mengkaji seluruh dalil-dalil syarak
sayang_islam: maknanya

sayang_islam: kalaulah kita mendapati pandangan fuqaha bercanggah dengan nas al-Quran atau hadith, maka ini menunjukkan bahawa ada dalil lain yang dipegang oleh seseorang fuqaha sehingga mereka tidak berpegang dengan nas tertentu
syiha_baik: oo

sayang_islam: satu lagi, mereka senang untuk membid`ahkan sesuatu amalan sedangkan hak untuk mengatakan sesuatu perbuatan itu adalah halal atau haram hanyalah boleh disandang oleh golongan fuqaha
sayang_islam: merekalah yang mempunyai kelayakan dalam mencari gali hukum daripada teks al-Quran dan al-Hadith

sayang_islam: satu lagi, tak semestinya apabila sesuatu perbuatan itu tidak dilakukan oleh Rasulullah, maka hukumnya adalah haram

syiha_baik: oo
syiha_baik: tp
syiha_baik: ustaz zam pnah ajar sy
syiha_baik: dlm bab ibadat, asal hukumnya haram
syiha_baik: tu mcm mane ustaz
syiha_baik: ?

sayang_islam: menjadi kewajipan bagi kita yg tidak sampai ke tahap ijtihad (pakar dalam ilmu-lmu slam secara masak) untuk merujuk kepada golongan fuqaha terhadap bab hukum-hakam. SALAH kalau kita terus merujuk al-Quran dan al-Hadith sedangkan kita bukanlah orang yang pakar dalam ilmu bahasa Arab, Usul fiqh dan sebagainya

sayang_islam: tntg asal pada ibadah adalah haram, guru saya Fadhilat al-Syaikh Sayyid Syaltut (salah seorang tenaga fatwa di Jabatan Fatwa Mesir@Darul Iftak Misriyyah sebut
sayang_islam: yang lebih tepatnya adalah: asal bagi ibadah adalah tawaqquf
sayang_islam: tetapi dari sudut maknanya, kedua-dua istilah tu hampir sama

sayang_islam: baik
sayang_islam: memang kita tidak boleh mereka ibadat
sayang_islam: tetapi kita tidaklah diwajibkan untuk mengikut setiap zikir yang diucapkan dan dilafazkan oleh Rasulullah sahaja
syiha_baik: oo

sayang_islam: Imam Nawawi, Imam Ghazali dan lainnya banyak mendatangkan zikir-zikir yang memuji Allah yang dari sudut maknanya tidak bertentangan dengan kehendak Islam. Zikir2 tu tidaklah semuanya dilafazkan oleh Rasulullah

sayang_islam: Imam al-Syafie sendiri berselawat kepada Rasulullah dengan satu selawat yang langsung tidak pernah dituturkan oleh Rasulullah
syiha_baik: maaf, dc

sayang_islam: selagi mana ia adalah zikir dan tidak mengandungi makna yang bercanggah, maka tidak mengapa

syiha_baik: oo
syiha_baik: tp kalo salafi kate
syiha_baik: ni gol salafi yg ptengahan la
syiha_baik: yg sderhana
sayang_islam: :D
syiha_baik: nk buat takpe, tp jgn sandarkan pada nabi, jgn wajibkan
syiha_baik: btol ke camtu
sayang_islam: maksudnya? tak jelas lah
syiha_baik: kalau nk buat amal ibadat yg nabi tak pnah buat
syiha_baik: boleh
syiha_baik: asalkan takde dalil yg bcanggah
syiha_baik: dan tak sandarkan pd nabi, tak kate tu sunnah dan tak wajibkan
syiha_baik: tu kwn sy kate
syiha_baik: btol ke?
sayang_islam: ada contoh tak?
syiha_baik: erm
syiha_baik: contohnye sambutan maulid nabi
syiha_baik: nk buat takpe
sayang_islam: maulid nabi bukannya ibadah
syiha_baik: tp jgn sandarkan pd nabi

sayang_islam: ia hanyalah satu tradisi (adat)
syiha_baik: erm
syiha_baik: aktiviti dlm sambutan tu la
syiha_baik: mcm ade yg buat qiam
syiha_baik: dll la

sayang_islam: dalam ilmu usul fiqh, sesuatu benda yang hukumnya adalah harus (jawaz),sekiranya kita niatkan kerana Allah, kita akan dapat pahala
syiha_baik: oo

sayang_islam: maknanya kalau kita menyambut maulid al-Rasul dengan niat kerana Allah dan ingin menambahkan kecintaan kepada Rasulullah, maka perbuatan tadi akan menjadi sunat dan dapat pahala

sayang_islam: kalau orang nak mendirikan solat malam bersempena maulid al-Rasul, kita nyatakan

sayang_islam: Rasulullah tidaklah menyatakan bahawa sunat mendirikan malam pada hari kelahiran Rasulullah

sayang_islam: tapi hukum mendirikan malam secara umum adalah dgalakkan
sayang_islam: maka tidak menadi masalah untuk mendirikan qiamullail pada hari kelahiran Rasulullah

syiha_baik: oo
syiha_baik: ok la
syiha_baik: bab ni sy da ok rasenye
syiha_baik: sy nk tau sgt la
syiha_baik: psl syiah
sayang_islam: alhamdulillah
syiha_baik: ape pegangan azhar ttg syiah

sayang_islam: golongan syiah pada hari ini adalah termasuk di dalam kalangan umat Islam
sayang_islam: namun mereka tetap tersilap dalam beberapa isu
sayang_islam: contohnya mencerca para sahabat Rasulullah dan menyatakan bahawa Rasulullah sendiri telah menetapkan bahawa sayyidina Ali adalah khalifah pertama selepas kewafatan Rasulullah
sayang_islam: apapun, mereka tetap saudara kita seIslam
syiha_baik: yup

****************

Seterusnya adalah sembang-sembang biasa.. (tak nak paparkan)


Ayat Sujud Tilawah Yang Tidak Perlu Untuk Sujud?

Sekadar kongsi apa yang kami timba pagi-pagi daripada Dr. Yusri al-Hasani -Hafizahullah-. Surah Sad memiliki satu ayat tilawah yang disunatkan apabila dibaca untuk sujud. Ayat ke 24 surah ini berdasarkan ijtihad mazhab al-Imam al-Syafie hanyalah disunatkan untuk sujud sekiranya dibaca di luar solat. Sekiranya dibaca di dalam solat, tidak boleh untuk sujud tilawah bahkan akan batal sembahyang sekiranya seseorang yang membaca ayat ini di dalam solat sujud seusai membaca ayat ini. Batal solat kerana berlaku pergerakan tambahan di dalam solat. Namun dalam mazhab lain, tetap juga disunatkan sujud.

Ijtihad ini kerana Rasulullah pada akhir hayat baginda ketika membaca ayat ini di dalam solat tidak sujud sedangkan baginda sebelum ini akan sujud apabila membaca ayat ini. Ini bermakna hukum sunnat sujud telahpun dinasakhkan dengan hukum yang baru iaitu tidak boleh sujud.

Sekadar kongsi dengan para pembaca. Jom ngaji dengan para ulama al-Azhar.

Monday, March 9, 2009

Nabi Daud ada banyak tangan ker????

Saya diajukan dengan soalan berkenaan dengan Mujassimah. Seakan-akan golongan Wahabi adalah Mujassimah. Semoga apa yang saya keluarkan di bawah yang merupakan chat antara saya dan penanya akan bermanfaat buat semua:

________________________


syiha_baik appears to be offline and will receive your messages after signing in.

You currently appear offline to syiha_baik.

syiha_baik: Ulama yg beraliran salaf TAK menyamakan dengan makhluk (tasybih), TAK wat contoh dengan makhluk (tamthil), TAK menggugurkan makna atau huruf (ta’thil), TAK mengubah ke makna yang lain(takwil) tanpa dalil dan TAK membayangkan bagaimana rupa bentuk (takyif) dan TAK menyerahkan maknanya (tafwidh) kepada Allah.

syiha_baik:
Tak tafwidh tu maksudnye kte serahkan maksud ayat2 tu pd Allah tp kte taula makne ayat tu, bkn berserah bulat2 tanpa tau maksud.

syiha_baik: ni ade sorg ustaz aliran salaf terang psl akidah salaf yg ramai ustaz2 azhar label wahabi.

syiha_baik: ape yg sy phm takde mujassimahnye kt situ. Tp kenapa salafi cop wahabi salu dilabel mujassimah dan sesat? time kasih ustaz


hairul: untuk pengetahuan saudara, saya tidak mengatakan golongan yg mendakwa mereka salafi sebagai mujassimah

hairul: sebagaimana yg disebut oleh dr Ali Jum`ah,: Wahabi Mesir pada hakikatnya adalah pengikut al-Asya`irah

hairul: saya terangkan tajuk perbincangan kita agar kita berdua berada di dalam tajuk yg sama, bukannya saya cerita bab lain, akhi pula bincang bab lain

hairul: dalam pegangan ahli sunnah: apabila ada ayat-ayat yang bersifat mutasyabihat (yang seakan-akan menunjukkan Allah bertempat, mempunyai anggota seperti mata, tangan dll), para ulama mempunyai dua pandangan

hairul: Pandangan pertama : menafikan Allah bertempat dan mempunyai anggota, namun disebabkan yang menyatakan ayat2 tersebut adalah Allah sendiri, maka golongan ulama ini menyatakan bahawa ada makna lain yang ingin disampaikan oleh Allah yg kita tidak tahu. Maka mereka menyerahkan makna tersebut kepada Allah. (Tafwid kepada Allah)

hairul: Sebahagian golongan ulama lain pula, setelah mereka menafikan Allah bertempat, beranggota dan berjisim, mereka mengatakan bahawa ayat-ayat tersebut mempunyai makna yang bertepatan dengan gaya bahasa Arab. Lalu mereka menyatakan bahawa maksud Allah duduk di atas kerusi adalah Allah menguasai Kursi. Makna tangan pula adalah kekuasaan dan sebagainya

hairul: Kedua-dua golongan ini adalah betul sebagaimana yang dinyatakan oleh para ulama silam seperti al-Imam Dardir, al-Imam al-Sanusi, al-Imam Ibrahim al-Bayjuri dan lain-lain

hairul: kedua-dua golongan ini menafikan bahawa Allah bertempat, beranggota dan sebagainya. Contohnya apabila ada ayat yang mengatakan bahawa Allah bertangan, kedua-dua golongan ulama ini akan mengatakan bahawa mustahil Allah mempunyai anggota iaitu tangan. Namun kerana ALlah sendiri yang menyatakan bahawa Dia 'Bertangan' , ini bermakna ada makna lain yang ingin dinyatakan oleh Allah. Persoalannya apakah makna tersebut?

hairul: Lalu golongan pertama (Mufawwid) menyatakan bahawa kami tidak mengetahui makna tersebut. Kami serahkan kepada Allah makna tersebut. Namun untuk mengatakan bahawa Allah memiliki satu anggota yang bernama tangan, itu adalah mustahil sama sekali

hairul: Golongan kedua pula (Muawwil) menyatakan bahawa maksud tangan itu adalah bermakna kekuasaan kerana orang Arab turut menggunakan kalimah tangan untuk makna 'kekuasaan'. Contohnya apabila saya berkata "tangan Husni Mubarak di atas negara Mesir", kalam saya tadi bermaksud "Husni Mubarak menguasai Mesir.

hairul: Kesimpulannya adalah

1) Tiada seorangpun di kalangan para sahabat Rasulullah, para tabiin dan para ulama salaf yang mengatakan bahawa Allah bertempat, bertangan dengan makna beranggota dan sebagainya. Kesemuanya menolak untuk disifatkan Allah dengan tempat, jasad dan anggota.

2) Dalam berdepan dengan ayat-ayat mutasyabihah, ada dua aliran para ulama aqidah. Golongan pertama menyerahkan bulat-bulat makna yg dikehendaki oleh Allah kepada Allah Taala. Golongan ulama kedua pula mencari makna tersebut dengan berpandukan bahasa Arab dan gaya bahasa Arab

hairul: Kepada syiha_baik, inilah yang saya timba daripada guru-guru saya di al-Azhar al-Syarif. Antara mereka adalah Prof. Dr Ali Jum`ah (Mufti Mesir), Syeikh Sayyid Syaltut, Dr Yusri Al-Hasani, Prof. Dr. Jamal Faruq, Prof Dr Rabi' al-Jawhari. Saya juga menimba fakta di atas daripada Dr. Abdullah Kamil (salah seorang ulama daripada Makkah) dan al-Syeikh Sa`id Fudah (seorang ulama daripada Jordan)

hairul: Antara kesilapan sebahagian orang adalah memahami bahawa ulama salaf menyatakan contohnya "Allah mempunyai satu anggota badan seperti mata dan tangan. Walaubagaimanapun, tangan dan mata Allah tidak sama dengan tangan dan mata makhluk. Bagaimana rupa bentuk mata dan tangan Allah, kita serahkan kepada Allah.

hairul: ############

hairul: Pandangan di atas adalah salah sama sekali.

hairul: Bagi para ulama salaf, mereka akan mengatakan begini:

hairul: Allah Taala langsung tidak bertempat dan beranggota. Mustahil Allah mempunyai anggota seperti anggota tangan dan mata. Namun penggunaan istilah 'mata' dan 'tangan' di dalam al-Quran dan al-Hadith adalah mempunyai makna lain yang kami tidak mengetahuinya secara tepat 100%. Maka kami serahkanlah makna tersebut kepada Allah dan RasulNya.

hairul: @@@@@@@@@@@@@@@

hairul: Penutupnya:

hairul: Di dalam al-Quran, Allah Taala menggunakan pelbagai kalimah yang mempunyai makna yang bukan makna asal ataupun dalam istilahnya disebut Makna Majazi. Saudara boleh merujuk contohnya Surah al-Sad ayat 17. Ayat ini menyatakan bahawa Nabi Allah daud mempunyai tangan-tangan yang banyak yang paling sedikit adalah tiga tangan. Soalannya adakah Nabi Daud memiliki tangan yang lebih daripada dua tangan? Adakah baginda memiliki tiga tangan atau empat tangan atau lima atau atau atau atau.....

hairul: Orang yang mendalami bahasa Arab dengan baik akan menyatakan bahawa Nabi Daud hanyalah mempunyai dua tangan sebagaimana manusia yang lain. Tangan-tangan yang banyak yang ditujukan kepada Nabi Daud hanyalah makna kiasan (makna majazi) yang bukanlah bermaksud dengan maksud yang asal. Maksud tangan-tangan tersebut adalah kiasan kepada pemurahnya baginda dalam membantu manusia dan menyebarkan Islam. Inilah maknanya takwil.

hairul: Guru saya, Dr Yusri al-Hasani ketika menghuraikan ayat ini dua hari yang lepas berkata: Sekiranya kita merasa mustahil untuk mengatakan Nabi Daud memiliki tangan yang lebih dari dua tangan lalu kita menyatakan makna tangan-tangan tersebut bukanlah bermaksud dengan makna asalnya, MAKA mengapa kita begitu mudah untuk menyatakan bahawa lafaz 'Tangan' yang Allah gunakan di dalam al-Quran adalah anggota yang dimiliki oleh Allah Taala????!!!!

hairul: Harap shiba_baik lebih berhati-hati dalam mengeluarkan pandangan khususnya pada perbincangan ilmu Tauhid yang berkaitan dengan dzat Allah Taala.

hairul: Ini bukan topik untuk masing-masing mengeluarkan pandangan peribadi. Perbincangan seperti ini WAJIB didasari dengan ilmu yang ditimba daripada para ulama. Semoga saya telah menerangkan perbincangan ini sebaiknya.

وصلى الله على سيدنا ومولانا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
والحمد لله رب العالمين

Saturday, March 7, 2009

Penulisan Ilmiah Berdasarkan Manhaj AI-Azhar AI-Syarif

Penulisan Ilmiah Berdasarkan Manhaj AI-Azhar AI-Syarif

Oleh Al-Faqir Hairul Nizam Mat Hussein

(Kertas kerja ini dibentangkan dalam Bengkel Penulisan Ilmiah anjuran Manhal PMRAM pada 28 Februari 2009 di Rumah Selangor Hayyu 'Asyir)

Muqaddimah

Penulisan ilmiah samada berbentuk kajian ataupun perterjemahan suatu sumber ilmu dari satu bahasa ke satu bahasa yang lain adalah satu tugas yang sepatutnya menjadi kegiatan dan kewajipan setiap penuntut ilmu. Di samping mencambahkan idea dan mematangkan ilmu yang ditimba, hasil tangan yang dikertaskan akan menjadi satu idea yang kekal dan dapat ditatap oleh generasi semasa dan akan datang. Umur manusia yang tidak panjang dapat dipanjangkan melalui tulisan yang diharapkan bakal menjadi pahala berkekalan buat si penulis.

Kematangan ilmu tidak akan berlaku secara cepat. la memerlukan proses percubaan yang lama sehingga seseorang penulis akan matang dalam mengeluarkan fakta. Kematangan ilmu sama sekali tidak akan berlaku tanpa tiga proses utama iaitu:

• proses menimba ilmu daripada para ulama
• proses menterjemahkan idea dan fakta ilmu di dalam bentuk tulisan
• proses perbincangan dan kritikan ilmiah terhadap hasil tangan yang dikeluarkan

Penulisan bukanlah satu kebanggaan yang diinginkan. Penulisan adalah satu amanah yang perlu dinoktahkan atas dasar takutkan Allah, keikhlasan dan memohon petunjuk daripada Allah Taala.

Manhaj Al-Azhar Di Dalam Penulisan

1. Wasatiyyah Adalah Manhaj al-Azhar

• Pegangan aqidah adalah berasaskan aliran Ahli Sunnah (al-Asya'irah dan al-¬Maturidiyyah).
• Meraikan perbezaan pandangan dalam masalah fiqhiyyah selagi mana tidak bercanggah dengan al-ljma'.
• Tidak cepat untuk menghukum sesuatu pandangan ulama sebaliknya:
 memahami kehendak seseorang tokoh,
 mencari sudut-sudut yang boleh mengaitkan pandangan tersebut dengan kebenaran
 menjelaskan kesilapan pandangan tersebut dengan penuh beradap dengan cara menyandarkan pandangan para ulama lain terhadap pandangan yang salah tersebut

2. Penyalinan Nas Al-Quran Dan Al-Hadith Yang Betul

• Menyalin nas al-Quran daripada program al-Quran Rasam Uthmani.
• Menyalin hadith Rasulullah dengan berhati-hati dan disemak secara berulang-kali.
• Menjadikan kitab-kitab hadith cetakan Jam'iyyah al-Maknaz al-Islami sebagai sumber dalam menyalin hadith.

3. Penterjemahan Teks Arab

• Al-Quran dan al-Hadith yang diterjemahkan hendaklah berdasarkan huraian daripada para mufassirin dan muhaddithin.
• Merujuk kitab-kitab Hasyiah dalam memahami kehendak teks para ulama secara betul.

4. Persediaan Awal Bagi Seorang Pengkaji

• Melengkapkan diri dengan kekuatan ilmu khususnya ilmu-ilmu asas Islam.
• Memahami istilah-istilah yang digunakan oleh para ulama dalam menyatakan sesuatu pandangan. Kesilapan dalam memahami istilah adalah faktor besar kepada kesilapan maklumat.
• WAJIB MENGHADIRKAN DIRI dalam pengajian-pengajian talaqqi yang disampaikan oleh para ulama al-Azhar. Sikap hanya berpada dengan pengajian sesama pelajar dan sikap hanya berpada dengan pembacaan adalah sikap yang mesti dibasrni.
• Membanyakkan pembacaan yang akan menjadi nilai tambah bagi seorang pengkaji.
• Membentangkan pandangan yang difahami dalam sesuatu isu kepada para ulama al-Azhar dalam memastikan maksud sesuatu fakta demi mengelakkan kesilapan dalam memahami sesuatu teks ilmu. Sikap berfikir, bertanya dan bermunaqasyah dengan para ulama adalah satu latihan dalam membina dan mengasah minda sebagai seorang ulama.

5. Sikap Pengkaji Semasa Menulis

• Pengkaji perlu memahami maksud dan tujuan seseorang pengarang dalam penulisannya agar pengkaji tidak mengkritik seseorang tokoh pada tempat yang tidak sepatutnya.
• Pengkaji perlu teliti dan mengambil sikap 'perlahan-lahan' dalam mengambil dan memahami sesuatu fakta. Kegopohan dalam membaca dan menganalisa fakta akan mengakibatkan kesilapan yang memalukan.
• Membaca satu fakta tertentu daripada buku yang pelbagai kerana setiap buku adalah pelengkap kepada buku yang lain.
• Para pengkaji perlu menjadikan kitab-kitab yang diiktiraf dalam sesuatu ilmu sebagai rujukan utama dalam kajian. Contohnya menjadi satu kesalahan untuk menjadikan kitab al-Umm sebagai rujukan utama dalam mazhab al-Imam al-¬Syafie.
• Kesilapan seseorang pengarang dalam sesuatu pandangan bukanlah penyebab kepada penolakan pandangan-pandangannya yang lain secara total.
• Para pengkaji perlu memahami hakikat sesuatu topik. Ini kerana berlakunya persamaan istilah sedangkan hakikat istilah yang dikehendaki adalah berbeza antara satu aliran dengan satu aliran yang lain. Contohnya istilah al-Wajib di sisi mazhab al-Syafie dan mazhab al-Imam Abu Hanifah. Selain itu, disebabkan ketidakjelasan terhadap sesuatu isu, berlakulah perbezaan pandangan sedangkan rupa-rupanya pihak yang pertama memandang dari satu sudut tertentu yang tidak dipandang oleh pihak kedua yang memandang pula dari sudut yang berbeza. Contohnya hakikat al-Wujud dan al-Ijab.
• Meletakkan satu sikap iaitu "Kebenaran adalah lebih patut untuk diikuti".

6. Amanah Dalam Menulis

• Setiap sumber yang diperolehi hendaklah dinyatakan di dalam nota kaki. Satu KESALAHAN besar apabila sesuatu pandangan tidak disandarkan kepada pengarangnya. SALAH apabila kita menyatakan di nota kaki rujukan yang kita tidak rujuk secara langsung.
• Berhati-hati dalam menukilkan sesuatu pandangan. SATU KESILAPAN apabila kita menyatakan bahawa pandangan tertentu adalah milik seseorang tokoh sedangkan tokoh tersebut hanyalah mendatangkan pandangan tersebut di dalam tulisan beliau tanpa menyatakan bahawa beliau bersetuju ataupun tidak dengan pandangan tersebut.
• SALAH apabila sesuatu fakta ilmu dikutip daripada sumber yang berbeza daripada jenis fakta tersebut. Contohnya fakta fiqh diambil daripada kitab tafsir.

7. Cadangan Kepada Para Pengkaji Dan MANHAL PMRAM

• Memperbanyakkan penghasilan kajian ilmiah atau penterjemahan buku dari kalangan mahasiswa
• Setiap kajian atau penterjemahan yang dihasilkan dimunaqasyah oleh manhal secara terbuka
• Penghasilan kajian ilmiah dalam bahasa Melayu diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dan dihantar kepada para ulama al-.Azhar untuk disemak dan dinilai dari sudut mutu ilmu
• Para pengkaji perlu memiliki manuskrip-manuskrip peribadi bagi memudahkan rujukan di samping mengelakkan kesilapan dari sudut kefahaman lebih-lebih lagi apabila fakta yang diperolehi daripada buku-buku bercetak agak janggal dan aneh.
• Para pengkaji seharusnya memiliki simpanan buku-buku rujukan dalam bentuk pdf yang memudahkan dan mencepatkan para pengkaji untuk sampai kepada sumber maklumat.
• Para pengkaji seharusnya memiliki laptop dan kemudahan internet.

Thursday, March 5, 2009

Wahh.. Seronoknya

17 haribulan ni, saya dengan kawan-kawan yang bertalaqqi dengan Dr. Yusri al-Hasani akan ke maqam Sidi al-Imam al-Syazuli di Aswan. Perjalanan yang mengambil masa sekitar 1000 km ini pasti tidak akan terasa penatnya apabila tokoh ulama besar, Dr Yusri al-Hasani akan bersama-sama kami ke sana.

Alhamdulillah..