Tuesday, January 5, 2010

Allah Kami Dan Allah Kamu

Isu penggunaan nama Allah oleh non muslim menjadi satu polemik baru di Malaysia. Sungguh. Bukannya senang untuk mentadbir sesebuah negara berdasarkan acuan Syarak. Pastinya para penuntut ilmu Islam khususnya yang berada di Timur Tengah perlu lebih serius dan bersengkang mata dalam mengaut lautan ilmu bagi melengkapkan diri sebagai pengisi kepada pelaksanaan Islam di Malaysia selepas tumbangnya era zalim UMNO tida lama lagi.

Sempat saya mengambil pandangan Syeikh Yusri Al-Hasani pagi tadi berkenaan isu ini. Menurut beliau, Allah adalah tuhan bagi seluruh makhluk. Allah jugalah tuhan bagi penduduk syurga dan penduduk neraka. Menurut beliau, tidak betul sekiranya non Muslim disekat daripada menggunakan kalimah Allah.

Beliau sempat membacakan beberapa potong ayat al-Quran yang menunjukkan bahawa non Muslim juga menyebut nama Allah. Antaranya:

1) Surah Luqman Ayat 25
2) Surah Al-Ankabut Ayat 65

Beliau menegaskan bahawa Allah tidak menyalahkan golongan musyrikin di dalam ayat di atas kerana mereka menggunakan nama Allah, sebaliknya Allah membidas mereka kerana mereka tetap tidak mahu beriman kepada Allah.

Saya sempat juga menyatakan kepada beliau bahawa berkemungkinan dengan membenarkan non muslim menggunakan nama Allah akan menyebabkan kecelaruan dalam diri orang-orang Islam yang tidak mendalami Islam dengan baik, beliau mencelah "Maka tugas para ulama di Malaysialah yang sepatutnya menjelaskan kepada masyarakat Islam tentang kebenaran Islam".

Dalam perjalanan pulang dari Muqattam tadi, saya terus memikirkan isu ini. Saya terfikir, Nabi Isa Alaihissalam adalah salah seorang Nabi yang dimuliakan oleh orang-orang Islam. Namun golongan Kristian telah mentuhankan baginda dan semestinya ini juga adalah satu perkara yang terkutuk di dalam Islam.

Walau bagaimanapun, saya belum pernah terbaca mana-mana buku sejarah Islam lampau yang menyatakan bahawa pihak gereja dilarang daripada meletakkan patung nabi Isa yang disalib di dalam gereja. Mereka bebas menganut agama Kristian dan bebas untuk menganggap Nabi Isa adalah tuhan sedangkan isu mentuhankan nabi Isa adalah isu yang begitu sensitif dalam agama Islam.

Makanya, seakan-akan isu penggunaan nama Allah hampir sama dengan isu patung Nabi Isa yang disalib dan isu gambar Sayyidatina Maryam yang dijadikan hiasan utama di dalam gereja-gereja.

Saya akan terus mengkaji.

Mungkin isu ini adalah satu jambatan kepada dialog agama secara terbuka di antara pihak para ulama Islam di Malaysia dengan pihak gereja dalam isu-isu ketuhanan secara ilmiah.

Bagi saya dialog seperti ini sangat penting agar masyarakat Kristian khususnya dapat menilai kembali keyakinan mereka selama ini berkenaan Allah dan Nabi Isa Alaihissalam.

.........................................

Antara Allah di sisi kami dan Allah di sisi kamu wahai masyarakat Kristian.

1) Allah di sisi kami adalah tuhan yang tiada sama sekali memiliki kekurangan. Allah kami adalah tuhan yang agung.

Allah di sisi kamu pula adalah dianggap sebagai tuhan yang lemah yang bermurung duka.

2) Allah kami adalah tuhan yang perkasa. Tiada sesiapapun yang dapat mengalahkannya. Allah kamu pula adalah tuhan yang pernah bertarung dan bertumbuk dengan Nabi Yaakub, lalu akhirnya Allah dikalahkan oleh Nabi Yaakub lalu tuhan merayu-rayu meminta agar dia dikasihani dan dilepaskan.

3) Allah di sisi kami adalah tuhan yang sama sekali tidak melakukan perkara yang sia-sia. Dia adalah zat yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui. Allah kamu pula pernah bersedih dan menyesal kerana menjadikan manusia apabila Allah melihat manusia tidak mentaatinya.

4) Allah kami adalah tuhan yang tidak dilahirkan dan tidak melahirkan. Maha Suci Allah daripada memiliki anak. Allah kamu pula memiliki anak. Persoalannya adakah Nabi Isa yang kamu katakan bahawa baginda anak Allah adalah hasil daripada hubungan jenis antara Allah dan isterinya? Atau anak yang kamu maksudkan adalah Allah menciptakan Nabi Isa lalu Allah menjadikannya sebagai anakNya.

* Kalau kamu kata Jesus itu adalah anak Allah hasil daripada hubungan kelamin antara Allah dan isterinya, jijik sungguh kamu nyatakan kepada Allah. Bagaimana Allah sedemikian rupa? Dan siapa pula isteri Allah. Setahu kami, tiada seorangpun di kalangan kamu yang menyatakan bahawa Sayyidatina Maryam itu isteri Allah.

* Kalau kamu nyatakan bahawa Nabi Isa itu diciptakan oleh Allah lalu Allah mengangkatnya ke darjat yang tinggi lalu menjadi anak Allah, maka hakikatnya itu hanyalah satu anugerah ketinggian darjat. Namun ini sama sekali tidak akan menyebabkan Jesus itu dinobatkan sebagai tuhan. Bagaimana Jesus menjadi tuhan sedangkan dia diciptakan oleh tuhan.

Sungguh beza betul antara Allah kami dan Allah kamu.

6 comments:

PEMENANG said...
This comment has been removed by the author.
PEMENANG said...

"Mungkin isu ini adalah satu jambatan kepada dialog agama secara terbuka di antara pihak para ulama Islam di Malaysia dengan pihak gereja dalam isu-isu ketuhanan secara ilmiah."

suka dengan kenyataan di atas.....mencari peluang dari masalah adalah salah satu ciri pemikiran lateral

pemikiran vertikal yg selalu kite amalkan ialah mengkritik masalah dan membetulkannya

kedua2 nya penting namun pemerhatian saya, pemikiran vertikal terlampau ekstrem digunekan sampai banyak sgt kritik2 tapi tak bina peluang....

penggunaan pemikiran vertikal secara tak berakhlak juge kerap menimbulkan perbalahan akibat memendang suatu isu secara berlawanan...halal-haram....putih-hitam

-pelajar medik mesir..hehe

PEMENANG said...

falsafah pemikiran lateral: mencari peluang dari masalah

falsafah pemikiran vertikal: mengkritik masalah dan membetulkan yg mane salah

ibarat sebuah kerusi yg rosak..kalo pemikiran vertikal....baiki kerusi tuh

kalo pemikiran lateral: kerusi rosak ialah peluang untuk ke bandar berjalan2 mencari kerusi baru

FALSAFAH UTAMA PEMIKIRAN LATERAL: MASALAH IALAH PELUANG MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH

sori ustaz mengarut kat sini

Mohd Hishamuddin bin Mansor said...

Ya, dalam al-Quran tidak ada dalil yang melarang orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah. Sebaliknya perkataan Allah sudah pun digunakan oleh orang-orang kafir sejak zaman Nabi Muhammad saw lagi. Buktinya firman Allah SWT,

“Dan sesungguhnya, jika kamu (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!" (al-Zukhruf : 87-88).

Namun begitu, dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara yang lemah dari sudut politik kerana tidak menjadikan Islam sebagai dasar pemerintahan, ulama yang bercakaran sesama sendiri, kes penceraian rumah tangga yang menjadi-jadi, anak-anak luar nikah yang semakin bertambah, masjid dan surau yang sunyi dari kuliah dan jemaah, masalah dadah, AIDS, minum arak serta mat-mat rempit yang tidak pernah berkesudahan maka dibimbangi kebenaran menggunakan kalimah Allah oleh penganut Kristian bakal mengundang permasalahan yang lebih besar.

Permasalahan apa ?

Permasalahan yang dimaksudkan ialah kerosakan akidah di kalangan masyarakat Melayu atau mudah disebut sebagai gejala MURTAD. Apabila membenarkan kalimah Allah di gunakan oleh penganut Kristian, ini satu peluang bagi mereka untuk menyakinkan orang-orang Islam yang miskin akidah bahawa agama mereka juga adalah sama seperti Islam iaitu menyembah Allah.

Cuma bezanya menurut mereka, agama Islam yang dianuti oleh orang-orang Melayu hari ini sangat berat untuk dilaksanakan. Benar atau tidak dakwaan mereka, cuba kita tanya mat-mat rempit, penagih dadah, kaki arak, penzina dan pelacur jalanan, mahukah mereka menunaikan solat fardhu 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan Ramadhan, membayar zakat, menunaikan fardhu Haji dan lain-lain lagi ? Sudah tentu amalan-amalan ini cukup berat untuk mereka lakukan kerana hati sudah berkarat dengan dosa dan maksiat.

Sedangkan menurut mereka, agama Kristian yang menyembah Allah sama sekali tidak membebankan penganut-penganutnya melakukan semua amalan ritual tersebut. Dari sudut psikologinya, manusia akan mengambil sesuatu yang lebih mudah dari yang susah.

Justeru pilihan bagi orang Melayu yang miskin akidah ialah jika ada yang lebih mudah mengapa tidak diambil yang mudah itu ? Daripada menganut agama Islam yang berat lebih baik menganut agama Kristian yang mudah. Bukankah dua agama ini sama iaitu menyembah ALLAH !. Inilah kesesatan yang bakal muncul.

Selain itu missionary Kristian di negara ini akan menggunakan kaedah meragu-ragukan keimanan golongan sasaran dakwah mereka. Mereka akan menggambarkan bahawa Allah bagi orang-orang Islam itu begitu zalim dan kejam sifatnya.

Buktinya orang Islam yang menunaikan solat fardhu 5 waktu sehari semalam, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan fardhu Haji dan pelbagai lagi amalan soleh yang dilakukan belum tentu boleh masuk ke syurga sedangkan Allah bagi orang-orang Kristian bersifat penyayang. Dengan kata lain, Dia akan membenarkan sesiapa sahaja penganutnya untuk masuk ke syurga dengan syarat hendaklah percaya bahawa Jesus is son of Allah !

Kesimpulannya, dalam konteks Malaysia hari ini saya tidak bersetuju dengan keputusan membenarkan orang-orang Kristian menggunakan kalimah yang suci ini. Percayalah, hari ini jika kita mengizinkan mereka menggunakan kalimah Allah maka tidak mustahil satu hari nanti mereka akan meminta pula perkataan-perkataan lain seperti Masjid, Solat dan Al-Quran digunakan dalam agama mereka.

Jika ini berlaku, jangan terperanjat dimasa akan datang kita melihat ada gereja yang bernama ‘Masjid Jamek Katolik Augustine Paul’ !

Wallahualam.

refah00 said...

kena bagitau kat orang kapiaq Allah itu satu.Tidak ada istilah Allah kami dan Allah kamu.LA ILAHA ILLALLAH.

Chie| B|eu said...

kristian yang berada di Malaysia malah di alam zaman sekarang ni bukan dari acuan nabi Isa AS.. dah pupus lama dah, patut ke mereka buleh guna nama Allah tu? klo lepas ni hindu budha plak buat usul nak gune pakai nama Allah macam mana?