Thursday, August 28, 2008

Beza Sungguh Cara Nabi Menyambut Kemerdekaan Dengan Jemaah Menteri UMNO Sambut Kemerdekaan

Semua orang marah. PAS marah. Ustaz Din Tantawi marah. GAMIS marah. NGO Islam marah. Semua marah walaupun Mufti Wilayah tak marah lagi. Pak Lah? Memang tak akan marah. Mereka marah dengan tindakan Jemaah Menteri yang benarkan konsert Avril. Kononnya untuk membuktikan kegembiraan menyambut kemerdekaan negara. Punca utama orang marah adalah kerana jemaah menteri membuntutkan agama. Agama dibelakangkan demi untuk melihat konsert tergedik-gedik penyanyi itu.

Saya terfikir sejenak bagaimana Rasulullah menyambut kemerdekaan dan betapa jauhnya sambutan kemerdekaan cara Rasulullah dengan kemerdekaan stile UMNO. Dalam peristiwa 'kemerdekaan bumi Makkah' daripada agama menyembah berhala atau dengan nama jolokannya "Fathu Makkah", Rasulullah menuruti kalam Ilahi yang diturunkan kepada baginda dengan mutiara ayat yang berbunyi:


إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (1) وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا (2) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا (3)


dengan maksud:

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah);

Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai;

Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.


Sejarah melakarkan sifat pengabdian suci baginda Nabi melalui kemerdekaan kota Makkah ini. Baginda masuk ke dalam kota Makkah dengan mengucap syukur ke hadrat Allah di atas kemenangan tersebut dalam anyaman tasbih, tahmid dan memuci kehebatan dan kebesaran Allah.

Semasa baginda memasuki kota Makkah yang telahpun dimerdekakan oleh umat Islam, baginda yang ketika itu yang sedang menunggang kenderaan menunduk sebagai tanda syukur seorang hamba kepada tuhannya sehingga wajah mulia baginda hampir-hampir mengenai belakang binatang tunggangannya. Kemenangan itu adalah daripada Allah. Maka kepada Allah sahajalah erti kesyukuran dan kepujian seabadinya.

Generasi dahulu di tanah Melayu berhempas pulas menentang penjajah semata-mata ingin membebaskan bumi umat Islam daripada tangan penjajah. Tiupan nafiri perang yang dilancarkan oleh para ulama dalam membangkitkan kesedaran ummah untuk berjihad akhirnya berjaya menghalau penjajah dari Tanah Melayu. Saya kira tokoh ulama silam yang berjuang penuh ikhlas seperti Tok Janggut, Tuan Guru Abdul Rahman Limbong dan insan-insan lain bahkan datuk Pak Lah sendiri, Tuan Guru Syeikh Abdullah Fahim semestinya tidak menginginkan agar kemerdekaan yang dicapai akan dihiasi dengan upacara mencari kemurkaan Allah seperti konsert Avril yang digilai oleh Jemaah Menteri.

Apa pemimpin acuan UMNO sudah hilang ingatan sehingga sanggup untuk menjaja konsert-konsert bercirikan kelucahan itu untuk ditatap dengan keghairahan dan kekejian oleh para muda dan mudi? Apa Jemaah Menteri UMNO begitu gatal untuk mengajak muda mudi berpesta kononnya tanda syukur atas kemerdekaan Malaysia?

Susah untuk Islam bernafas kalau orang-orang macam Jemaah Menteri itu menjadi kepala umat Islam. Mereka mana terfikir untuk bertanya kepada Allah dan Rasul adakah tindakan mereka direstui oleh Allah dan RasulNya.

Akhirnya saya kembali terfikir betapa jauhnya sambutan kemerdekaan Makkah ala Rasulullah dengan sambutan kemerdekaan Malaysia ala UMNO. Mungkin ajaran Islam Hadhari yang diimani oleh UMNO membolehkan agaknya konsert Avril dan para penyanyi simbul seks yang lain.

Akhir kalam: Tahniah buat Dewan Pemuda PAS Pusat, GAMIS, HELWANI GAMIS dan NGO-NGO yang lain.

Anda nak Sokong UMNO lagi? Sengal.

6 comments:

Mohd Syauqi said...

salam. bagaimana pula dgn sambutan bulan Ramadhan?

JHaZ KiTaRo said...

salam ziarah dari bumi Dublin, Ireland.. jemput2lah ke blog hamba.. :)

Unknown said...

betui ler tu.. duniawi oh duniawi

MEDICAL LABORATORY TECHNOLOGY said...

Visiting from Medical Lab Technology

MEDICAL LABORATORY TECHNOLOGY said...

Salam Ziarah from Medical Lab Technology

Anjung Hikmah said...

memang berbeza sungguh...