Friday, August 21, 2009

Kisah Saya Yang Gagal


(Syeikh Sayyid Syaltut, Guru Yang Banyak Mendidik Saya)

Jangan Mengalah. Ya. Itulah pegangan saya sepanjang permusafiran menuntut ilmu. Banyak sungguh suka duka dan ujian sepanjang saya di bumi Kinanah ini. Kadang-kadang macam tak percaya bahawa Kalau Kita Nak, Kita Tetap Nak.

Akhir tahun 1999, saya tiba di Mesir. Semangat berkobar-kobar untuk menuntut ilmu hampir padam sebaik sahaja saya tiba di Lapangan Terbang Kaherah petang itu. Gelagat orang Arab Mesir yang ganas ditambah dengan suasana berdebu dan berhabuk di padang pasir Hayyu Asyir (sekarang ini dah jadi pasar kereta @ Suk Sayyarat) cukup menyesakkan saya yang berjiwa zapin ini.

Bulan 11 1999 hingga tahun 2003 adalah masa perkelanaan saya ke bumi Tanta. Paksa diri ke kuliah, membaca buku sekitar 100 muka surat sehari, dipaksa oleh Naqib tercinta Us Zul Janggut untuk sentiasa hasilkan kertas kerja ilmiah, berulang-alik ke Markaz Bait Izzah (Markaz pentadbiran Dewan Perwakilan Mahasiswa Tanta) dengan basikal dalam mengikuti agenda tarbiah dan thaqafah, menghadiri mesyuarat yang kadang-kadang sampai ke subuh adalah antara kehidupan saya di sana. Wah. Manisnya kenangan.

Ya. Empat tahun di Tanta, saya boleh merasa puas hati dengan sikap saya. Syukur pada Allah yang memberikan kekuatan fizikal dan mental pada saya.

2000 - berjaya mendapat Jayyid
2001 - berjaya mendapat Jayyid Jiddan
2002 - berjaya mendapat Jayyid Jiddan
2003 - tamat B.A dan berjaya mendapat Jayyid Jiddan

Selesai mendapat B.A dalam bidang Syariah Islamiah di Universiti al-Azhar cawangan Tanta, saya terus menyambung ke Kaherah. Ya. Cita-cita untuk menggondol M.A dan PhD al-Azhar al-Syarif yang saya semat semenjak saya di tahun dua di Tanta mesti saya teruskan. Walaupun kawan-kawan seusrah saya di Tanta dahulu seorang demi seorang meninggalkan bekas kaki mereka di Mesir lalu meninggalkan bumi ilmu ini seusai tamat B.A, saya pasrah dan cekal untuk menghirup kepahitan sistem pembelajaran M.A Universiti al-Azhar bersama beberapa orang teman yang lain.

Master Al-Azhar. Bunyi yang cukup menggerunkan. Umpama satu hilaian hantu langsuir yang menyeramkan atma sang pelajar. Mananya tidak, satu paper kita gagal, semua paper akan turut gagal.

Lantaklah. Susah ker, senang ker, saya mesti cuba.

M.A al-Azhar, markah lulus (Maqbul) adalah 60-69. Jayyid 70-79. Jayyid Jiddan 80-89. Imtiyas 90-100.


2004 - Tahun Satu M.A al-Azhar Pengkhususan Usul Fiqh

Saya berjaya di Daur Thani untuk naik ke tahun dua dengan keputusan Maqbul. Sedih juga dapat Maqbul. Kita inginkan keputusan yang cemerlang bukannya yang cukup-cukup makan.


2005 - Tahun Dua M.A al-Azhar Pengkhususan Usul Fiqh

Tahun ini tahun kepedihan. Setelah saya cuba berhempas pulas dalam peperiksaan, saya akhirnya GAGAL. Inilah kegagalan pertama saya sepanjang hidup saya di dunia akademik.


2006 - Tahun Dua M.A al-Azhar Pengkhususan Usul Fiqh (Mengulang)

Saya menduduki peperiksaan di Daur Awal. Keputusannya adalah mengecewakan. Gagal. Susahnya
nak lulus. Aduh. Tinggal satu lagi peluang di M.A al-Azhar. Saya mesti lulus pada Daur Thani. Kalau tidak. Saya akan gagal terus dalam M.A (Mafsul).

Daur Thani: setelah usaha, akhirnya keputusan yang menyentak jiwa saya. ANDA GAGAL. ANDA SUDAH TAMAT DALAM PERCUBAAN MERAIH M.A UNIVERSITI AL-AZHAR. ANDA MAFSUL.

Tuhan. Besarnya ujian. Tak pernah dalam hidup saya, saya merasai kegagalan seteruk ini. Habislah usaha saya semenjak 2004 lagi. Keluarga mula memberikan pandangan. "Pulanglah. Sambung M.A di Malaysia".

Ada juga terdengar sindiran orang-orang itu. "Itulah. Terlibat sangat dengan persatuan. Akhirnya gagal".

Tidak. Saya bukannya orang yang mudah menyerah kalah. Memperjuangkan nilai ilmu agar saya boleh mengisi keperluan Parti Islam SeMalaysia dalam mengisi kerajaan Islam akan datang dengan neraca Syarak mesti terus dipertahankan. Mana boleh menyerah kalah. Siapa akan jadi tenaga pakar dalam bidang Syarak yang sangat diperlukan oleh kerajaan yang mahu bertunjangkan Syarak?

Tak boleh. Saya mesti terus. Tak boleh putus asa. MESTI CUBA LAGI AMBIL M.A AL-AZHAR SAMPAI BERJAYA. MESTI.


2007 - Tahun Kosong

Saya mengambil keputusan untuk mengambil semula M.A al-Azhar yang semestinya terpaksa mula dari tahun satu M.A. Oleh kerana saya telahpun gagal sehingga mafsul sebelum ini, saya tidak dibenarkan untuk terus mengambil tahun satu al-Azhar melainkan setelah berlalu tempoh setahun. Wah. Ujian lagi. 2007 adalah tahun saya tidak berstatus pelajar universiti. Kosong. Setahun saya tak ada Iqamah (visa).


2008 - Saya pelajar Tahun Satu

Mengulang kembali M.A al-Azhar dalam pengkhususan Usul Fiqh. Saya kembali menjadi pelajar tahun satu M.A al-Azhar. Daur Awal saya gagal lagi. Ya Rabb. Peritnya ujian.

Daur Thani akhirnya memberikan senyuman kepada saya. Saya lulus dengan keputusan Jayyid Jiddan. Alhamdulillah. Asykuruka Ya Rabb. Hihi. Terpaksa tinggalkan kenduri kahwin peringkat saya apabila terpaksa bergegas pulang ke Mesir untuk mengambil ujian Syafawi. Kesian pada isteri. Jadi pengantin seorang diri.


2009 - Tahun Air Mata Kegembiraan

Tahun Dua M.A Al-Azhar Pengkhususan Usul Fiqh. Nekad. Saya mahu berjaya. Saya tidak mahu jadi seperti mana tahun 2006 dulu. Pulun sungguh. Akhirnya Allah terima rintihan saya. Saya lulus dengan keputusan Jayyid. Sedih juga sebab tak dapat Jayyid Jiddan. Apapun, syukur pada Allah.

Akhirnya saya sudah masuk ke dunia penulisan. Dunia Tesis M.A. Selamat tinggal peperiksaan selama-lamanya.

Kalau dah selesai munaqasyah tesis nanti, saya akan terus sambung PhD pula di al-Azhar al-Syarif.

Wah.. lamanya perjalanan.


....................................


Hari ini saya berani untuk bentak hati orang-orang yang diuji dengan kegagalan. Kita tak boleh putus asa. Sepatutnya sayalah orang yang mesti putus asa. Saya sudah gagal sampai Mafsul.

Tapi kecewa dan putus asa bukan kamus kita. Teruskan cita-cita kalian untuk menggali ilmu. Kita mesti menjadi ulama itu. Ulama yang pakar dalam bidang ilmu.

Memerintah cara UMNO cukup senang. Tak perlu merujuk pandangan Syarak, tak perlu membelek ijtihad ulama silam. Senang sebab mereka memerintah dengan meletakkan akal dangkal mereka sebagai pemutus dasar.

PAS pula ingin memerintah dengan dasaran Syarak. Maknanya sebelum memutuskan sebarang keputusan, Syarak perlu ditanya dulu. Hakikatnya Allah dan Rasullah yang akan memutuskan dasar kerajaan yang diidam-idamkan oleh PAS.

Hari ini mungkin anda boleh berceramah. Goreng sana goreng sini. Hari ini mungkin anda boleh berdemonstrasi. Anda juga boleh menampal poster dan membawa usrah.

Tapi bila daulah itu sudah menjadi realiti, adakah anda seorang ulama pakar yang sampai ke tahad IJTIHAD? Adakah anda ketika itu seorang yang faqih dalam bidang fiqh Islami sehingga anda mampu menjelmakan ijtihad ulama silam dan semasa dalam rupa baru bagi sebuah negara Islam di Malaysia?

Atau anda ketika itu masih tetap ingin goreng sana dan goreng sini dalam masalah hukum?

Saya tidak mengharap orang lain. Saya mesti jadi pengisi itu.

Anda lemah semangat? Tak mahu serius dalam menuntut ilmu? Masih lagi tega untuk tidur di bilik anda lalu anda tinggalkan mutiara ilmu yang keluar dari mulut mulia para ulama di Ruaq Atrak, Ruaq Magharibah, Zollah Fatimiyyah dan lokasi-lokasi ilmu yang lain? Masih lagi punya jiwa pemalas? Masih berseronok dengan hiburan anda sehingga Masjid al-Azhar akan anda lawati setahun lagi?

Maaf. Saya meluat dengan anda. Anda tidak akan menjadi pengisi kemenangan itu. Anda memang mengecewakan.

12 comments:

amar husaini ismail said...

anda pasti berjaya..insyaALLAH..rabbi yassir wala tuassir ya karim

arulz_adnan said...

alhamdulillah...akh kahirul nizam yg ana kenal mmg tidak pernah putus asa sejak skolah lagi.belajar tak pernah jemu...memberi tak pernah henti..

moga terus berjaya dgn cemerlang di dunia dan akhirat..doakn mg ana sentiasa kuat dan dan tidak kenal putus asa dalam menuntut ilmu..Allah...rinduanya nk dgr nasihat enta..barakallahu fik

selamat berpuasa... :)

Ibnu Ali said...

Alhamdulillah ade orang macam ustaz. Tetapi orang macam ustaz janganlah perli orang yang beri ceramah, pergi demo dan buat hal yang jemaah suruh.

Ustaz termasuk satu kumpulan yang menuntut ilmu. Kumpulan lain di medan lain.

Mungkin diorang tahap "goreng" bagi pandangan ustaz. Tapi pandangan orang lain ianya "mutiara" yang mereka perlukan.

Kita laksankan tugas kita, mereka dengan tugas mereka. Masing-masing ade peranan masing.

Muhasabah untuk dak2 azhar ni ok, boleh diterima. Tapi nak perkecilkan pendemonstrasi, penceramah tahap menggoreng tu.. tak perlu kot.

abufateh said...

mabruk ya akhi, tumpang gembira.

Hairul Nizam Mat Husain said...

salam Ibnu Ali. Terima kasih atas teguran. Saya tidak bermaksud memperkecilkan usaha dan daya teman-teman di Malaysia dalam memenangkan Islam. Saya cuma ingin mengkritik sikap mahasiswa al-Azhar yang berada di Mesir tetapi MALAS dan Tak Reti nak menggilap diri menjadi ulama pengisi kepada daulah mendatang.

Moga tak salah faham.

fateema el-muhammedy said...

slm ust
tahniah.
minta izin nk copy entry ni kat blog sy.

mod said...

slm ust,
mabruk2.. doakan sy menyusul ust~

sy br thn1, kne masuk dur-2 bln9 ni..keciwa juga sbb x penah 'jatuh' 4 thn dgree . skrg da tau camne rase 'jatuh' tu... walaupon masih ada fursah lagi tp mood x menentu ..hanya Allah y tahu.

drpd kisah ust, MA di azhar ni mmg byk menguji kesabaran~!! iA sy akan cube kuatkan semangat n x berenti di tgh jalan~

cuma MA di banat ni slack skit sbb kene ikut banin.. persiapan utk 2 madah br2 ni kecundang sbb last minit br tau ade kitab lain lg..tp x sempat buat ape dah~ esok nk pekse , br tahu hr ni ada kitab tambahan kat banin..
teringin supaya system lama kembali ..system lama =banat-banat &banin-banin..x campur mcm skrg.

y pasal kritikan tu , sy sokong ust sgt2,, sbb rata2 kawan sy y rasib ni mslh diorg hmpir same je :

-malas nk study

-kuliah pegi 2x setahun (tu pon tym nk amek muqarar term 1&2)
dakatrah pulak y rajin g kuliah.. ada dakatrah naik tramco g kuliah semata2 nak bg khidmat,kite plak x pegi lgsg muahadarat !!! alangkah ruginye!

-hafal muqarar harf bil harf tp x paham ape2 pon..bile soklan kuar x bleh jawab sbb x phm soklan n hafalan td automatically da lupe .

-hanya start study di bulan xm (bln12&1 +bln5&6 )lps tu y mane x smpt nk catch up ,, mula la gabra n BERSERAH/TAWAKKAL (???)-org bajet
3abqariyy-

ade lg ke??cukup la ni. kang ada y panas~hiks

bile kuar result,
mereka berkata'nak buat camne..Allah nak uji~ dah taqdir aku mcm ni'

sy harap , jgn ada y salah paham dgn statements sy ni.

hadi_qm said...

tq mod..atas teguran kpd insan yg sering alpa ini..thanks gak pade ustaz khairul diatas posting2 yg memberi motivasi pde diri yg sering hanyut ini.walaupon kite berjauhan ttp kalam2 nasihatmu sampai di hati "budak baru" yg masih mencari ni..:)

barakallahu alaik..ramadhan kariim..

RajaMuhammad Suffian Ibnu Rahman said...

salam ust,kisah hidup yg memotivasikan pelajar seperti saya dan masyarakat melayu pelajar azhar..rasa berfikir dan merenung sesuatu .Islam lambat laun akan menang dan pasti menang ,itu janji tuhan .Menang itu pasti ,yang mengisi kemenangan itu kurang pasti.saya sokong sgt2 ust teruskan kelana ust di bumi mesir demi merealisasikan kemenangan Perjuangan Islam yg bakal dimain peranan oleh kita semua.seseungguh tertegaknya islam kerana Hujah dan Ilmu.Hujah dan Ilmu ini lah akan mengisi perjalanan perjuangan Islam Pas di bumi Malaysia tercinta InsyaAllah.tabah dan kental diri ,teruskan istiqamah dalam perjuangan ust..(mintak izin copy entry ini dgn mengisi tajuk yg lain)

Assyafi'e said...

Terima kasih atas perkongsian cerita ni..cukup memberi semangat kepada mahasiswa yang mempunyai cita-cita yang tinggi untuk meneruskan pengajian di peringkat master..teruskan perjuangan us, saya sokong sungguh us teruskan pengajian hingga peringkat phD..doakan saya menyusul di belakang us. mari kita sama-sama mengisi kemenangan di bumi malaysia dengan ilmu dan bukan cakap kosong..

refah00 said...

Tahniah wahai naqibku.Teruskan perjuangan anta.Dan selamat menjalani ibadah di bulan Ramadhan.Ramadhan Karim.Satu lagi saya ada masalah sorang kawan tanya.Boleh tolong jawab dak?

assalamualaikum wbt...

Tuan yang dikasihi Allah SWT, saya ada satu soalan...
saya ni, pesakit kronik asthma... memerlukan saya mengambil gas inhaler pada setiap hari tidak mengira waktu atau tempat kerana saya sangat alah kepada banyak perkara terutama udara dan bau bahkan batuk atau bersin akan menyebabkan serangan asthma yang tidak dapat saya bendung tanpa mengambil gas..

soalan saya, bagaimana utk saya berpuasa dalam keadaan saya memerlukan mengambil gas asthma ini pada bila-bila masa setiap hari yang mana jika tidak mengambilnya akan sangat memudharatkan saya.

didahulukan dengan terimakasih

محمد حذوان بن حميدان said...

allahuakbar.. sebuah perjalanan hidup yang sungguh mencabar dan memerlukan pengorbanan yang tinggi.. mabruk ust!