Thursday, May 14, 2009

Para Petugas PAS! Jangan Panik


Makin sesak suasana di Malaysia khususnya di Perak. Pemerintahan B.N terbaru ini sungguh lawak. Keputusan berubah sekelip mata adalah terlalu laju. Kalau saya jadi Presiden mana-mana pertubuhanpun tak tergamak nak buat kelakar macam yang berlaku di Perak hari ini. Para petugas PAS! Anda tension. Tertekan dengan kekelakaran UMNO yang mencuit hati? Ya. Moga ini bakal melegakan anda.

Perlu Bersabar Dalam Ujian, Memahami Konsep Qadha Dan Qadar Dan Jangan Marah.

Ujian yang menimpa anda pasti bertalu-talu. Para petugas PAS jangan panik. Islam mempunyai kelebihan dalam mendidik jiwa para muslim.

Dalam Islam, kita diajar bahawa semua yang berlaku adalah ketentuan Allah. Nikmat atau ujian, itu adalah yang terbaik yang Allah takdirkan utk kita. Maka kenapa perlu resah dan tertekan dengan ujian. Bukankah kita telah berusaha sebaiknya. Maka serahkan usaha kita kepada Allah. Biar Allah yang memutuskan keputusannya.

Kalaulah konsep redha dan berserah pada ketentuan Allah selepas segala usaha dan perancangan dilaksanakan menjadi amalan yang kukuh tersemat dalam jiwa para pejuang, kalian akan menjadi manusia gembira dalam semua keadaan.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda:



yang bermaksud:

"Hairan sungguh keadaan seorang mukmin. Sesungguhnya setiap keadaannya adalah baik. Keadaan ini tidak ada pada seseorangpun melainkan pada orang mukmin. Sekiranya dia dianugerahkan kesenangan, dia bersyukur. Maka bersyukur itu adalah baik buatnya. Sekiranya dia ditimpa kesusahan, dia akan bersabar. Maka sabar adalah baik baginya"

(Riwayat Imam Muslim).

Dakwah yang anda sampaikan diterima oleh masyarakat, maka anda telah beroleh satu nikmat. Maka bersyukurlah kepada Allah atas nikmat yang diberikan.

Anda disesakkan dengan kebuntuan, keperitan dari segenap aspek, bukankah itu satu ujian dari Allah buat anda? Seyogianya anda berterima kasih kepada Allah atas dugaan yang akan mematangkan anda. Kesabaran anda dalam meneguk kesusahan dan keperitan dalam berjuang adalah erti kesabaran anda dan keredhaan anda pada Yang Esa.

Ujian adalah aturan Allah. Para nabi dan rasul terdahulu bukan kepalang ujian yang Allah hadiahkan kepada mereka. Bukan bukti Allah membenci sebaliknya bukti kepada manusia seluruhnya bahawa kemenangan itu mahal, sama ada menang di dunia atau syahid menuju Allah.

Anda sepatutnya malu kepada para nabi dan rasul yang tega untuk terus memimpin dakwah dan memikul amanah demi untuk mengeluarkan manusia dari kegelapan Jahiliyyah kepada cahaya Iman dan Islam. Maka sabarlah atas segalanya. Kelak anda akan temui manisnya.


Salam perjuangan tanpa noktah,

Insan kerdil,
Hayyu Asyir Wara' Masjid al-Walidayn,
Mesir Bumi Perjuangan Para Nabi.

No comments: