Wednesday, December 16, 2009

Masalah Sosial Di Mesir. Huh!

Lama betul saya tidak berblog. Internet tidak ada di rumah hampir dua minggu, urusan kuliah yang menyesakkan, pengajian di al-Azhar dan macam-macam lagi menyumbangkan lagi ketidakcukupan waktu saya untuk berblog.

Dalam minggu ini sahaja, macam-macam isu yang saya terlepas pandang.

Masalah akhlak.

Kalau dulu, rata-rata mahasiswa Islam Malaysia di Mesir adalah mahasiswa pengajian Islam. Hari ini suasana tersebut sudah berubah. Berkemungkinan majoriti mahasiswa di Mesir pada hari ini adalah mahasiswa perubatan.

Pastinya macam-macam suasana sudah berubah.

Isu sosial semakin bertambah. Couple, mendedahkan aurat, berpakaian mencolok mata, keluar malam secara bebas dan macam-macam lagi sudah mula naik angkanya di Mesir. Ada juga pelajar pengajian Islam yang ambil bahagian.

Saya tak nafikan, ada di kalangan mahasiswa perubatan yang bukan dari latar belakang agama, lalu masalah yang dinyatakan di atas adalah perkara biasa.

Rasanya, setiap kita perlu berperanan. Persatuan PERUBATAN sendiri secara khusus perlu duduk berbincang bagi mencari pendekatan terbaik dalam menyelesaikan masalah ini. Dakwah dan penerangan perlu disebarkan secara perkasa agar tuntutan agama dapat menyelit dan meresap dalam jiwa setiap pelajar hari ini.

Huh. Setiap hari semakin banyak peranan yang perlu dipertingkatkan.

Rehat di syurga.

No comments: