Thursday, April 30, 2009

Selamat Menempuh Peperiksaan Buat Para Teman Di Bumi Kinanah


Salam peperiksaan buat kalian. Peperiksaan tahriri yang bakal tiba sekitar 16 hari lagi semestinya adalah waktu berharga buat kalian semua sebelum menempuh pintu peperiksaan. Saya mengharapkan para teman tidak gabra dan cuak dalam meniti hari-hari peperiksaan. Kita kena meyakini bahawa kita boleh mendapatkan kejayaan dalam peperiksaan ini. Saya suka untuk berkongsi tips dengan para teman agar anugerah "jayyid Jiddan" yang berjaya saya perolehi selama tiga tahun berturut-turut (sesi 2001/2002 - 2004/2005)semasa saya di bangku B.A turut sama dapat dikecapi oleh para teman.

Pertama: Jangan Membuang Masa Dalam Tempoh-Tempoh Getir ini. Sikap tidur berpuluh jam, berchating dalam tempoh yang lama, berziarah ke sana ke sini hendaklah ditangguhkan sehinggalah tamat hari akhir peperiksaan. Anda kena ingat, waktu yang berbaki HANYA 16 HARI. Jadi gunakanlah waktu emas ini sebaiknya.

Kedua: Sila Senaraikan Hari-Hari Yang Berbaki Ini Dengan Mata Pelajaran Yang Anda Ingin Ulangkaji. Maknanya anda kena tulis jadual ulangkaji anda bermula hari ini sehingga hari peperiksaan. Hari ini nak study mata pelajaran apa, esok mata pelajaran apa ..... Akhirnya anda akan mendapati bahawa waktu yang berbaki masih sangat banyak lalu anda akan tenteram dalam ulangkaji anda.

Ketiga: Sila Buat Nota Sebagai Ringkasan Kepada Buku Anda. Ada orang suka study hanya dengan membaca buku semata-mata tanpa membuat nota. Saya merasakan ini kurang sesuai kerana cara ini begitu mengganggu emosi kita lebih-lebih lagi sehari sebelum hari peperiksaan. Bagi saya orang yang tidak membuat nota ringkasan akan begitu kelam kabut apabila bertemu dengan hari terakhir peperiksaan. Buku yang tebal sedangkan esok adalah hari peperiksaan akan menyebabkan kita akan merasa loya untuk membaca buku tersebut. Akhirnya kita memandang buku tersebut dengan satu pandangan yang MENAKUTKAN. Anda ingin merasai perasaan tersebut, silalah tak buat nota.

Keempat: Kongsilah Tension Anda Bersama Teman-Teman Yang Lain. Sekiranya di saat-saat akhir ini ada lagi kitab-kitab yang masih anda tidak fahami apabila membacanya, maka jangan membaca sendirian dan tension seorang diri. Kongsikanlah ketensionan itu pada teman-teman yang lain agar anda turut mengheret teman-teman anda untuk turut tension. Sekurang-kurangnya bebanan emosi akan dapat dibahagi-bahagikan.

Maksud saya adalah hendaklah buku yang sukar itu dibaca secara bersama ataupun dengan bahasa yang lain adalah secara study group. Carilah teman-teman yang lain yang turut menghadapi masalah kefahaman terhadap buku tersebut. Kemudian biarlah setiap seorang akan mengambil beberapa muka surat agar setiap seorang hanya berusaha untuk memahami helaian muka surat yang dipertanggungjawaban ke atasnya. Lalu setiap seorang akan membentangkan hasil pembacaannya kepada para teman yang lain.

Terakhir: Anda Perlu Sedar Bahawa Anda Adalah Seorang Hamba. Sehebat manapun anda berusaha, anda tetap seorang hamba. Mengadulah pada Allah segala kelemahan anda dan pohonlah padaNya agar tuhan seluruh alam ini bisa membantu anda. Kalau selama ini anda begitu jauh padaNya, maka malulah dan memohon ampunlah padaNya kerana seakan-akan anda hanya mencariNya apabila anda terdesak. Walau bagaimanapun, Dia tetap tuhan saudara dan Dia akan mengasihi saudara.

Semoga kalian berjaya dan bakal menjadi harta yang sangat berguna kepada kerajaan Islam mendatang.

Salam peperiksaan, salam kejayaan.

Saudara tua anda,
Hairul Nizam Mat Husain

7 comments:

Faqeer ilmu said...

terima kasih banyak ustaz hairul.akhirnya terbongkar jugak skill stadi ustaz hairul.
semoga ana pun buleh menjadi sama macam ustaz,amin.

Hairul Nizam Mat Husain said...

Bongkar benda baik tak per kan. Moga berjaya menjadi harapan ummah.

ilmuwanshattirs said...

btul2...

sykran berkngsi bnda yg baik untuk mencapai yg terbaik..TAKBIR!

hadi_qm said...

thanks ustaz sbb menyedarkan diri yg sering hanyut ini..huhu..

salam kerinduan dan semoga dirahmati oleh ALLAH..doakan sye ye ustaz..

dri yg x berape nak jauh..
hadi:)

Syeikhulislami said...

Syukran atas tips tu...
Meyakinkan lagi tindakan ana selama ini

Afzan Azhari FZR said...

syukran ust hairul..

Abuirfan said...

Pengalaman dulu kat Tanta.

Seblum musim piksa dah hafal semua atau 90% subjek. masa musim piksa hanya memperkemaskan hafalan dan menghafal 10% lagi yang masih tak hafal.

Kena guna nota.

1996-2000.
Tanta.