Monday, May 4, 2009

Kenapa Kemaruk Inginkan Kepimpinan?



Bising. Semua orang bising. Kawan-kawan di Mesir pun mula tak keruan. Gamat dan resah menanti upacara yang jarang berlaku dalam tradisi PAS. Upacara bersaing dalam merebut jawatan dalam perjuangan. Ramai kawan-kawan di Mesir khususnya minta saya ulas isu kegamatan dalam meraih jawatan dalam kepimpinan PAS akan datang. Wah. Satu permintaan yang cukup mengerikan.

*********************

Saya bukanlah dikatagorikan sebagai orang yang banyak terlibat dalam PAS. Waktu remaja saya yang habis dalam permusafiran ilmu di Mesir menyebabkan saya kurang bernasib baik dalam mewaqafkan diri dalam perjuangan Islam di Malaysia dari awal. Cuba bila pulang bercuti ke Malaysia sekitar dua atau tiga purnama, sahaya akan cuba bertatih-tatih memberikan sumbangan tenaga dan idea yang hanya sekelumit cuma.

Saya agak cenderung untuk terlibat di dalam PAS melalui sayap Dewan Ulama. Kalau pulang bercuti pun, dewan inilah yang menjadi sasaran kerja saya. Tapi apa sangatlah sumbangan kerdil yang boleh saya sumbang hanya dalam masa sesingkat dua bulan atau tiga bulan.

Sekarang ini, Dewan Ulama PAS Pusat sedang dijadikan lokasi tujahan. Macam-macam orang kata pada Dewan Ulama. Lembab,lembik, tidak berperanan secara maksimum, berfikiran sempit, tidak inovatif dan macam-macam lagi kritikan yang akan disuapkan pada rahang sang ulama.

Saya kurang berminat untuk mengulas kritikan ini. Cuma kritikan yang ditujukan kepada Dewan Ulama PAS Pusat ini semestinya disambut baik oleh para mahasiswa pengajian Islam. Maksud saya kita perlu merasa tercabar dengan kritikan ini. Alhamdulillah di bawah Dewan Ulama PAS Pusat, sudah ada sayap baru untuk mahasiswa Pengajian Islam bertatih dalam memberikan sumbangan kepada Dewan Ulama. Saya maksudkan adalah Ulama Pelapis.

Orang menghentam ulama. Ulama seakan-akan tak ubah seperti terompah kayu. Namun adakah mahasiswa dari al-Azhar, Jordan, Syria, Yaman, Arab Saudi dan mana-mana sahaja tempat yang lain tidak terfikir untuk membentengi dewan ini? Saya sangat berpendirian bahawa tenaga muda dari timur tengah dan pengajian Islam di Malaysia seyogianya terlibat di Dewan Ulama, bukannya Dewan Pemuda.

Memang. Ada orang tidak bersetuju dengan idea saya ini. Masa muda hanya sekali. Maka habisilah ia di Dewan Pemuda. Pandangan ini tiada celanya. Beradalah di mana-mana. Yang penting anda terlibat dan mengikat diri dengan PAS.

Tapi mengapa kita tidak mahu membanjiri Dewan Ulama. Dewan ini sekarang ini jadi bahan ketawa. Bahan sinis dan bahan lelucu. Nah. Adakah ia akan terus ditertawakan? Saya rasa kita dari mahasiswea Pengajian Islamlah yang sepatutnya memperkasakan dewan ini sehingga dewan ulung ini akan tampak peranannya dalam mendepani perjuangan Islam di Malaysia. Moga idea ini disambut oleh para teman. Jangan tak terlibat dengan PAS sebaliknya menyertai UMNO atau pasukan-pasukan pelambat kemenangan sudahlah.

Habis satu isu.

******************

Kenapa bingit sangat suasana pemilihan kepimpinan PAS di Malaysia hari ini? Saya risau dengan situasi ini. Moga-moga ianya sebagaimana yang dinyatakan oleh kekanda Us Din Tantawi hanya di dalam sangkar 'Fastabiqul Khayrat'.

Jawatan itu amanah. Ia adalah penyesalam di hari Qiamah. Teringat saya pada sepotong hadith Rasulullah yang sering meniti di bibir saya dalam meujuk hati hina ini agar tabah dan sabar menanggung amanah:



yang bermaksud:

Sesiapa yang meminta jawatan dan dia berusaha untuk meraih jawatan, maka jawatan akan diwakilkan kepadanya (tanpa ada bantuan daripada Allah Taala). Sedangkan sesiapa yang tidak meminta jawatan dan dia tidak pula berusaha untuk meraih jawatan (tetapi manusia mengamanahkan kepadanya untuk menjadi kepimpinan), maka Allah akan mengutuskan malaikat untuk membenarkannya (mengilhamkan keputusan yang paling terbaik buatnya). (riwayat Abu Daud)

Saya tidak tahu apakah sebenarnya situasi di Malaysia saat ini. Adakah ada di kalangan para aktivis PAS mula ingin kekayaan atau keglamouran? Adakah sudah ada yang bakal menangis sekiranya tidak diberikan jawatan atau tidak dicalonkan? Dalam jauh saya resah melihat suasana yang berlaku.

Saya tidak kisah sama ada kepimpinan itu dari golongan ulama ataupun profesional. Saya diajar untuk memberikan ketaatan kepada siapa sahaja kepimpinan yang dilantik sekalipun dia adalah hamba berkulit hitam yang hodoh rupanya. Walak kita adalah walak atas dasar kefahaman, atas dasar ingin menegakkan Islam di Malaysia.

Walak kita bukan kerana peribadi pimpinan ataupun dengan sebab kesian ataupun dengan sebab ada udang yang ingin ditangguk di sebalik jawatan yang dicita-citakan. Pohon dilindungi Allah daripada gilakan jawatan kerana habuan dunia.

Sekalipun begitu, saya lebih gemar sekiranya Presiden PAS akan datang tetap Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Saya sangat bersetuju dengan kepimpinan ulama. Kalau dibelek kitab politik silam, kebanyakan para ulama dulu telahpun menyatakan bahawa seorang khalifah itu mestilah seorang ulama yang sampai ke tahap ijtihad. Adapun ulama Hanafiyyah, mereka tidaklah mensyaratkan bahawa khalifah itu mesti dari golongan ulama mujtahid.

Alangkah moleknya pucuk tertinggi itu adalah seorang lelaki yang tahu selok-belok agama dengan dalam kerana perjuangan PAS adalah perjuangan agama. Alangkah moleknya sang ulama terus memimpin. Moga ilmu dan ketakwaannya mengiringi kemenangan Islam.

Itu pandangan saya. Ini juga bukanlah isu pokok. Ini adalah isu yang boleh kita berkhilaf.

Cuma sekiranya isu mempertikaikan kredibiliti kepimpinan ulama hanyalah topeng yang digunakan agar orang-orang yang mempunyai niat yang lain dapat menjadi kepimpinan PAS, maka saya bertawasul dengan baginda Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam, Ya Rasulullah, saya menjadikanmu duhai Rasul sebagai wasilahku agar dirimu duhai Rasul memohon kepada Allah agar Allah menggagalkan segala niat buruk dan jahat yang ingin dicapai dalam menggonggong jawatan ini. Ya Rasulullah. Kami merayu padamu agar dikau memohon kepada Allah moga Allah menyelamatkan perjuangan PAS yang kami sayangi ini daripada tangan-tangan makar yang hanya menjadikan PAS sebagai wasilah untuk niat busuk mereka.

Moga Allah memberkati perjuangan PAS dalam menegakkan Islam. PAS ini ada tuhannya. Maka Biarlah tuhan kepada PAS ini yang menjaganya. Amin.

2 comments:

shiroi said...

amin..

Unknown said...

salam.setuju.harap graduan azhari.ramai2 la terlibat dengan dewan ulamak.dan dewan ulama pun.ustazah2 kita pun leh sertai jgk.sebab tuh tubuh lajnah pelapis muda tuh.tak salah terlibat dengan pemuda.tapi graduan timur tengah nih.berilah kekuatan pada dewan ulamak pula.sahabat2 kita di IPTA tuh dah byk isi kekosongan dlm dewan pemuda.siapa lagi nak rancakkan gagasan ulama.kalau tak.kita nih.