Monday, April 20, 2009

Sajak Untuk Masjid Itu



Kau wujud,
Kau terbina megah mencari nama,
Agar manusia terkasima dan bangga dengan dirimu.

Bukankah aku dibina agar manusia menyembah tuhan Yang Esa?
Bukankah aku dibina agar Sang Pencipta diagungkan dan ini tiada salahnya bukan?
Maka tujuanku zahirnya baik. Usah bergaduh duhai para sahabat Rasul. Aku ini untuk jadi lokasi ibadah kalian agar kalian menyembah tuhan.

Kata satu insan

"Tidak!
Kau bukan dibina atas sebab itu.
Kau dibina untuk memperpecahkan.
Agar muslim bercanggah pendirian.
Aku peduli apa atas alasan tarbiah, menyembah Allah, memuja dan memujiNya di dalammu.
Pokoknya kau parasit dalam rupa seorang hamba bergelar masjid yang Esa.
Kan Masjid Quba' sudah ada. Mau apa lagi".

Aduh. Kenapa mahu bergaduh. Itukan masjid. Tujuannya mulia. Mahu menggamit manusia agar menyembah dan sujud pada tuhannya?
Usah bercakaran. Usah bercarangiak (dialek minangkabau).
Yang penting masjid itu tetap punya peranan.
Masjid yang telah lama teruskan.
Misi kita sama.
Mahu mengajak manusia menyembah Yang Esa?
Aduh. Mengapa kamu terlalu sempit?

Rasul Allah.
Macam mana ini?.
Itu masjid. Tempat menyembah Allah.
Apo teh aka awak leh. Haniang-haniang jo la (apa yang boleh kita buat lagi. Senyap sudahlah).

Bergegas wahyu tuhan membelah langit.
Sampai ke hadrat Rasul Mulia.
Tuhan berbicara:

لا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ

Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Quba' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar takwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin) al-Taubah 108.

Rasul mulia bingkas bangkit.
Mari kita ke masjid itu.
Masjid itu masjid Dhirar
Masjid itu ingin memudaratkan kita.
Kita bakar masjid itu.
Kerana ia dibina bukan atas dasar takwa.
Tapi dibina untuk memecahkan saf kita.

Tolong Rasul.
Jangan bakar aku.
Aku ini tempat solat.
Aku ini tempat zikir.
Aku ini tempat Quran dibaca.
Jangaaaaaaaan.
Ja ja Jangan..
Aduh aduhhh. Panas.
Api api..tolong...jangan bakar aku...
Toloooooooooog.

(Sekadar satu sajak buat Masjid Dhirar yang dibakar oleh baginda Rasulullah Sallallhu Alaihi Wa ala alihi Wasallam)

No comments: