Sunday, April 26, 2009

Apakah hukum fiqh yang akan ditentang oleh non Muslim?

Isu penentangan non Muslim terhadap beberapa hukum fiqh yang melibatkan mereka atas alasan hak mereka dizalimi perlu dilihat oleh para pengkaji Islam dengan cermat dan berhati-hati.

Saya sendiri sering terfikir tajuk-tajuk yang memerlukan pengkajian yang dalam sebagai satu persediaan untuk memahkotakan Islam dalam kerajaan Islam Malaysia akan datang.

Moga para pembaca dapat membantu saya dalam menyenaraikan segala kritikan non Muslim terhadap hukum-hukum fiqh yang menyentuh mereka agar kita dapat bersedia dengan satu jawapan dan penyelesaian yang paling baik dan cermat sebelum berlakunya pilihanraya akan datang.

Harap saya dapat dibantu.

7 comments:

kainz said...

mula2 sekali sudah tentu hukum hudud...contohnya potong tgn bg pencuri ..dgn alazan zalim kononnya..hukum bunuh bg yg murtad..alasan manusia bebas memilih agama...

Ibnu Ali said...

Tentu sekali banyak ustaz,

Terutama yang mensyaratkan hanya muslim sahaja yang layak.

Bab2 harta pusaka, qadhi (hakim), hak hadhanah..

Bohemian Virtuoso. said...

Cadangan sy:

- Akidah muslim & isu2 tukar agama,hak2 penjagaan anak dll yg bkaitan.
- Kedudukan non-muslim dlm negara islam, dr segi ekonomi, zakat,pendidikan dll.
Senang citer hak kesamarataan tu mcm mane dlm islam ni.
- Hudud dan undang2 jenayah islam yg laen, non muslim punye hukuman camane.
- Hiburan pun aspek penting, mungkin kene jelaskan skali lagi
dgn lbey detail, muziknye
camane, filemnye camane, dramanye camane dll.
- Bab2 yg major, ekonomi islam, sosiologi islam, pendidikan islam, politik islam dan lain-lain.

Sy scara peribadi rase berbangga dgn PMRAM sbb buat kertas2 keje camni. Dr 1st year dlu sy da cadang kt ustaz. Alhamdulillah.

Sy rase care ni lbih berkesan drp kte hanye main politik sahaja. Ingatlah, kerajaan pun mad'u kte dan islam ade ajar kan adab2 nak tegur pemimpin camane. Rasenye Ibn Taimiyyah byk citer bab2 ni.

Allahu'alam.

Kalo nak sampaikan kertas2 keje tu kt dewan ulama pas atau direct terus kpd Tok Guru Haji Hadi, insyaAllah sy boleh tolong.

Tp sampaikanlah jgk kt pihak kerajaan. Buat surat bagi terus kt Datuk Najib ke. Soal die nak timer or tanak tu kemudian kire. Yg penting kte bagi dlu.

Pemuda2 islam kene semangat!
Tq.

Hairul Nizam Mat Husain said...

Terima kasih pada yang bagi pandangan..Saya memerlukan macam2 lagi isu yang wajib dikaji oleh para mhasiswa al-Azhar khususnya secara detail sebelum kedatangan kemenangan Islam yang ditunggu2

khairul_huda said...

Assalamu'alaikum.Ust!dulu saya pernah melihat CD roadshow persatuan cina muslim malaysia yang dibuat dikelantan,dalam ceramahnya yg berkisar pada tajuk salah faham non muslim tehadap Islam,saya sebut apa yang saya ingat je.1.hak wanita-kenapa lebih dari lelaki contoh,boleh kahwin lebih satu sedangkan perempuan tidak dan lelaki kena jadi imam sedangkan perempuan tak boleh.2.Haram makan babi-kenapa tak boleh?sedangkan golongan yg makan babi ni lah yang mengusai ekonomi dunia hari ni(klu la disebabkan kesihatan).3.Kena Sunat(khitan).Setakat ni je yang ana ingat...jika ana ingat kembali,ana akan tulis lagi ye ust...

hadi_qm said...

bab yam seng(arak),judi,riba`..sbb ini sudah menjadi tabiat dlm kehidupan mereka..susah nak diubah..

begitu juga dgn status mereka bile islam memerintah..mereka akan terase terancam kerana mind set mereka terhadap islam tlh dimomok2kan dgn care menganggap islam sbgi pengganas..

kesimpulannye..utk mendapat jwpn yg tepat bg persoalan yg ustaz utara kan..sye mencadangkn agar survey dibuat kpd org bukan islam sendiri khususnye masyarakat bkan islam yg ade di malaysia,supaya mudah bg kita memberi penerangan yg jelas kpd mereka sesuai dgn realiti keadaan dimalaysia skrg..

wallahua'lam

arulz_adnan said...

salam...
mungkin leh fokus pada hak sama rata lelaki dan wanita...ini penyebab feminisme,sis dll...