Tuesday, April 14, 2009

Nihayah al-Sul.. Akhiran Wasala Ila Nihayatihi


Alhamdulillah. Allah perkenankan juga untuk terjemahan dari al-Faqir berdasarkan sukatan pelajaran mahasiswa Syariah Islamiah tahun satu untuk terbit di alam nyata. Buku yang akan menjadi waqaf buat PMRAM ini akhirnya terbit juga setelah saya menterjemahkannya selama dua tahun.

Saya akan menyambung terjemahan buku Nihayah al-Sul yang menjadi sukatan pelajaran Usul al-Fiqh al-Nassi di Universiti al-Azhar al-Syarif sehingga sempurna seluruh sukatan pelajaran bagi pelajar Syariah Islamiah tahun satu hingga tahun empat.

Khamis ini, 16 April selepas Maghrib, saya dijemput oleh pimpinan Badan Kebajikan Penuntut Sabah Mesir untuk membentangkan buku ini buat mahasiswa Sabah tahun satu di Rumah Sabah Abas Aqqad bersempena dengan peperiksaan yang bakal menjelang. Kalau ada kawan-kawan tahun satu Syariah Islamiah yang ingin hadir, maka dialu-alukan.

Malaupun peperiksaan saya juga bakal tiba pada akhir Jun ini, saya berkelapangan untuk membentangkan buku waqaf Dana Syaqqah ini buat mahasiswa Syariah Tahun Satu seluruh Mesir agar jualan buku terjemahan ini berjaya dihadiahkan kepada Dana Apartmen PMRAM.

Ya Rabb. Taqabbal

1 comment: