Friday, August 7, 2009

Air Dan ISA


Dua hari yang meletihkan. Semalam dan hari ini, rakyat jelata yang tinggal di Tub al-Ramli, Hayyu Asyir, Kaherah tension sebab tak ada AIR. Saya sendiri terpaksa cari AIR dan bawa naik ke rumah saya di tingkat lima. Aduh. Cukup letih dan cukup seksa.

Semalam sahaja bila saya nak ke Masjid Walidayn untuk solat Isyak, AIR kat masjid pun tak ada. Terpaksa pula balik semula ke rumah untuk berwuduk.Huh. Cukup letih. Tapi rasanya keletihan kami di Kaherah ini sebab tak ada AIR tidaklah seletih dan seseksa kawan-kawan seperjuangan yang disimbah dengan AIR pada 1 Ogos lalu.

Tapi rasanya kawan-kawan yang disimbah dengan AIR oleh polis-polis yang baik dan mesra rakyat hari itu tidaklah seseksa dan sesedih tahanan ISA yang sering ditemani dengan AIR mata yang mengalir di kolam mata mereka dan keluarga mereka.

AIR memang menyedihkan kalau dia tidak ada. Memang menyakitkan kalau AIR itu disimbah dan dipancut kepada para demonstrasi jalanan. Tapi AIR itu lebih-lebih lagi menyedihkan apabila AIR itu dilihat mengalir laju dari kelopak mata tahanan ISA yang ditahan tanpa bicara hanya semata-mata ingin memperjuangkan hak mereka selaku rakyat di bumi merdeka. Tapi sayang, kerajaan UMNO sengal yang bakal dikebumikan tak lama lagi tak tahu nilai AIR mata mereka. Kerajaan sengal ini tetap berkeras untuk menangkap mereka dengan satu akta ortodok ISA yang sinonim dengan AIR yang ditembak kepada reformis jalanan.

AIR AIR AIR AIR. Bila nak ada air kat Hayyu Asyir ni?

**************

Akhirnya AIR ada balik selepas solat Jumaat. Alhamdulillah.