Monday, October 26, 2009

Semakin Hari Semakin Baik

Banyak hari tak dapat update blog. 2 hari juga internet tak ada di rumah. Permintaan Syeikh Sayyid Syaltut yang meminta saya untuk download satu makhtutat (manuskrip) yang dimuatkan dalam web Universiti Malik Su`ud - http://makhtota.ksu.edu.sa/ sehingga sekarang tak dapat dilangsaikan. Belum lagi dengan kelas-kelas di Masjid al-Azhar yang riuh dengan majoriti anak-anak Melayu.

Sekali fikir, saya rasa bangga dengan pencapaian ilmu di kalangan mahasiswa Melayu khususnya anak-anak Malaysia. Kelas-kelas di Masjid al-Azhar akan dimajoritikan dengan kedatangan mahasiswa Melayu. Anak tempatan (Arab Mesir) sendiri adalah minoriti. Satu perubahan yang menarik. Semoga berkekalan.

Kalau ingin dibandingkan 6 atau 7 tahun yang lampau, rasanya suasana hari ini lebih baik. Kalau dulu, yang datang ke masjid al-Azhar menimba ilmu dari Syeikh Sayyid Syaltut hanya sekitar 10 orang sahaja. Hari ini, kelas beliau sahaja dipenuhi oleh anak-anak Melayu (orang Malaysia yang paling ramai) sekitar 80 ke 90 orang rasanya. Orang Arab Mesir rasanya hanya 10 orang.

Dari jauh saya tersenyum. Semangat cintakan ilmu semakin subur dalam atma para mahasiswa. Lekas bangkit ke kiblat ilmu kiranya anda masih lagi baru berniat dan belum bermula. Nanti anda pasti menyesal bila anda telah pulang ke Malaysia selama-lamanya.

No comments: