Friday, October 2, 2009

Sampai Bila Adik-Adik Terengganu akan Selesai Daripada Disusahkan??

Pagi ini, seusai kelas dengan Syeikh Yusri al-Hasani, saya dengar berita beberapa kawan-kawan Terengganu yang turut belajar dengan Syeikh Yusri. Mereka beri tahu pada kami bahawa adik-adik baru dari Terengganu yang telahpun diletihkan dengan permusafiran ke Sinai sampai sekarang masih tidak tiba di Hayyu Asyir.

Dengar-dengar mereka diseret pula ke Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA).

Inna Lillah. Kenapa pihak yang terlibat dalam upacara memenatkan dan menyusahkan adik-adik yang baru sangat tiba ke Mesir ini cukup takut untuk biarkan adik-adik ini selesa berehat di Rumah Terengganu Hayyu Asyir? Kenapa? Takut adik-adik ini akan rapat dengan teman-teman Terengganu di Hayyu Asyir lalu mereka akan tertarik dengan Keluarga Penuntut Terengganu (KPT) yang bernaung di bawah PMRAM?

Apalah tindakan tidak matang seperti ini! Sampai bila usaha untuk menjauhkan adik-adik baru ini akan terus berlaku?! Kenapa UMNO dan ISMA yang terlibat sama dalam tindakan tidak matang ini tidak memikir betapa adik-adik ini tertekan mental mereka seusai sahaja mereka tiba di Bumi Kinanah ini.

Adik-adik ini sepatutnya diberikan keselesaan ditambah dengan semangat untuk terus menggali ilmu, bukannya dikunci berjam-jam dari luar rumah lalu diheret ke selatan Sinai tanpa motif yang jelas! Sangat tidak wajar adik-adik Terengganu yang baru tiba di Mesir yang masih belum hilang lelah permusafiran mereka diheret dan dipaksa untuk ke Semenanjung Sinai berhari-hari semata-mata kerana orang-orang itu mahu mencengkan adik-adik ini!

Aneh. Nampaknya formula tarbiah ISMA apabila bersatu dan bekerjasama dengan UMNO (pastinya saudara Ezo sangat terkenal saat ini) akan menerbitkan tindakan-tindakan aneh yang begitu melelahkan teman-teman baru.

Kenapa adik-adik baru ini mesti dijauhkan dengan para mahasiswa lama dari Terengganu? Kenapa saudara Ezo yang bukan WARGANEGARA Terengganu boleh ditugaskan menyambut adik-adik baru Terengganu bersama dengan teman-teman ISMA yang lain SEDANGKAN Keluarga Penuntut Terengganu (KPT) yang merupakan badan rasmi bagi anak-anak Terengganu di Mesir tidak pula diizinkan untuk menyambut teman-teman baru dari tanah Terengganu?

Ini tarbiah jenis apa ya?

Saya sedang cuba mencari dan mengkaji teknik tarbiah baru gabungan ISMA dan UMNO yang begitu aneh ini.

tapi kalau anda baca http://syeikhubaidillah.blogspot.com/2009/10/sebuah-penantian.html, maka lagi aneh. Aneh.

No comments: