Saturday, October 10, 2009

Syeikh al-Azhar Dan Niqab??

Bising pasal isu al-Imam al-Akbar Al-Syeikh Sayyid al-Tantawi berhubung larangan memakai niqab (purdah). Khutbah di Majid al-Walidayn, Hayyu Asyir Kaherah juga membincangkan isu ini dengan menekankan agar umat Islam tidak cepat menghukum al-Syeikh Sayyid al-Tantawi semata-mata kerana hebahan media memandangkan banyak putar belit media dalam sebarang isu berkenaan dengan ulama besar ini. Saya sendiri sedang mengumpul maklumat terperinci untuk dibuat satu pendirian MANHAL PMRAM dalam isu ini.

Saya paparkan kepada saudara pembaca berkenaan dengan pendirian Dar al-Ifta al-Misriyyah (Jabatan Fatwa Kebangsaan Mesir) berkenaan dengan isu Kedutaan Besar Malaysia Kaherah yang tidak membenarkan para mahasiswi Malaysia memakai purdah di dalam premis kedutaan.

Semoga bermanfaat.



Pencerahan:

4 comments:

AinRoFa said...

asslm...isu ni kuar di harian metro dan utusan malaysia..hrp dpt follow-up perkembangannya sama ada berkuat kuasa di dlm universiti shj atau bagaimana...jazakumullah khair..

Abu Ubaidah said...

assalamualaikum wbt
em ust, kalau boleh terjemah surat tu?
sy x brape paham sgt bahase arab
syukran

Unknown said...

Salam..jika anda merujuk kpd pandangan YAB MB Kelantan semasa temuramah yg disiarkan di dalam akhbar Sinar Harian edisi Kelantan (Khamis 8/10/09)..TGNA menyebut "Jika keadaan di Kelantan ni tidak selamat, huru-hara,bom sana bom sini dan disebabkan oleh pelaku yg berselindung / menyamar dgn memakai purdah..maka saya sendiri pun akan mengharamkan pemakaian purdah ni di Kelantan"

Lukluk Baidoa said...

salam elaik.
ustaz, ana setuju ngan mafia soleh.ustaz tolong la terjemahkan. orang mesia amat memerlukan terjemahan. kalau orang mesia yang terjemahkan, jadi kut lain macam akhbar yg calarkan ulama kita tu...
semoga dipermudahkan urusan...
jazakallahu kher